tisdag 18 maj 2010

Då var det klubbat!

Så har politikerna tagit beslut att gymnasieskolan också ska in i en-till-en-projektet. Jipee! Första året ska de studieförberedande programmen förses med datorer, och sedan ska resten assimileras enligt en ännu inte fastlagd plan. Anledningen är att de studieförberedande programmen, och i synnerhet samhäll och estet har haft mycket dålig tillgång till datorer, medan t ex bygg har klassuppsättningar med laptops (pc) att tillgå och media har mac-salar.
På mötet idag diskuterades främst vilken "plattform" som ska användas: Mac eller PC. Estetprogrammet vill ha Mac och natur vill ha PC, eftersom de programvaror de använder är för PC. Dock visade det sig att oavsett så kan inte skolan lägga in CAD och liknande på alla elevdatorer, eftersom licenserna är så jäkla dyra. Så kanske även natur vill ha Mac till slut.
Jag är kluven. Själv är jag van vid, och hanterar en PC väl och förstår inte Mac. Än. Det lilla jag såg av Prinsessans en-till-en-Mac innan hon bytte skola var imponerande, och förespråkarna säger ju att det är en enkel dator att handha och rolig att jobba med. Det jag ser när jag kollar runt på nätet stämmer ganska bra med det reklamen säger: Mac är för kreativa, lekglada och PC är för arbetshästar. Jag ser fram emot att få leka med Keynote, Garageband och ICanAnimate och bygga hemsidor tillsammans med mina elever där de kan publicera sina grejer. Samtidigt har jag kallats till en intervju i Stockholm för ett konsulentjobb. I morgon ska jag ställa chefen mot väggen, för jag vill inte åka upp till Stockholm och kosta Scouterna pengar i onödan. Decisions, decisions....

Inga kommentarer: