tisdag 12 oktober 2010

Ibland blir jag lite rädd...

... när jag hör vissa tala om bristen på disciplin och ordning i skolan. Visst ska det finnas arbetsro, och visst måste man känna stolthet för och vara rädd om sin skola. Visst ska man uppmuntra vi-känsla och sammanhållning. Visst är det viktigt med respekt för auktoriteter, och oss som är äldre och klokare.
Men jag blir livrädd när jag för lite sedan hörde kollegor i personalrummet på allvar diskutera att röstningsåldern borde höjas, för "ungdomar inte vet bättre". Som bevis för detta anförde de Sverigedemokraternas valresultat. Jag blir orolig när kollegor på allvar hävdar att deras åsikter är mer värda än ungdomarnas, för "ungdomar kan inte se förbi sin egennytta" och att ungdomar måste uppfostras i tänkande. Jag blir obehagligt berörd när utbildningsministern blint hävdar disciplin och straffåtgärder i skolan, lovar hårdare tag och lärare säger att de nu kanske "äntligen får den respekt som de förtjänar".
Respekt vinner man genom tydlighet, rättvisa och lyhördhet. Alla förtjänar respekt. Vissa vet bara inte om det.
Jag gjorde en sökning på en gammal goding. Överspelet är aningen enerverande, bildkvaliteten är dessvärre på gränsen och filmen lämpar sig inte för visning i stort format. Men se den ändå! Den har fortfarande sin plats i varje klassrum.
Det finns en ny version, från Tyskland, 2008, att låna från GR Utbildning eller köpa. Jag har inte sett den. En av de saker jag gillar med originalet från 1981 är att den är 45 minuter - ett format som lämnar tid till diskussion och reflektion i klassrummet.

Inga kommentarer: