onsdag 21 april 2010

Det klarnar


En del av de frågor om finansiering som vi haft har fått svar: mycket av pengarna kommer från fortbildningsbudgeten. Och det är ju faktiskt logiskt: sedan jag fick en egen bärbar dator har jag höjt min kompetensnivå mycket. 'man kan inte jobba som lärare med metoder från 1980 i ett klassrum 2010' säger en av rektorerna som jobbat med projektet i 3 år. Han menar att genom att använda datorerna som de 'kompletta kommunikationscentralerna' som de är vinner både elever och pedagoger kunskap. Datorn ändrar metod och arbetsformer. Datorn börjar som skrivverktyg och informationssök. Varför inte blogga? Och varför inte, med en långsiktig planering, täcka hela läroplanen med gemensamma tema? Det är så lustigt att kunna konstatera att Scouternas nya program är så rätt och så före skolan att fokusera på kunskapsbildandet istället för aktiviteten. Man måste släppa de vattentäta skotten mellan olika ämnen och mellan skola och verklighet. Och släppa kontrollen över metod. Jag undrar var jag ligger i SAMR-modellen? Troligtvis kring gränsen mellan förbättring och omvandling.

Inga kommentarer: