söndag 7 september 2008

Jag överlevde Ikea!

Prinsessan ska få ett nytt rum. Väggarna är redan målade mörklila, golvet är lackat två gånger och så skulle då säng och garderobslösning ordnas. Efter att ha röjt runt en del på nätet blev det ändå ett besök i metropolen Kållered.
Jag glömde dricka kaffe! Ni som känner mig, vet att denna tanten utan kaffe är som en snigel utan slem: Jag tänker dåligt och huvudvärken smyger sig på framåt 11.30. Men de har många roliga saker på Ikea! Jag stålsatte mig en gång var femte minut och intalade mig att NEJ, jag behöver inga nya handdukar, inga svarvade små träskålar och inte heller längre några söta hörnskydd. Eller, jo, jag skulle nog behöva hörnskydd, för min breda rumpa samlar blåmärken på möbelhörn hela tiden. Fast jag ska INTE köpa några.
Det blev byrå istället för garderobsinredning, och skena med panellängder istället för skjutdörrar. Dessutom slank ett par roliga diskborstar och några paket servetter ner. Annars var vi hemskt duktiga och plockade inte på oss något som vi inte behövde. Fast vi behövde en ny soptunna till köket, och vi hittade en som matchade hundmatstunnan som Trouble fick av Malinen när vi fyllde åttio. Nu gäller det bara att hitta påsar som passar i tunnan!
Så kom vi till plocklagret och upptäckte att den där sänggavlen som var så speciell och den egentliga anledningen till att vi åkt hela vägen till Kållered naturligtvis var slut.
-Men de har 12 stycken i Bäckebol, sa den äppelkindade tjugo-åringen käckt.
-Fast har de några kvar när vi kommer dit, replikerade jag nedslaget.
-Ja, ni väljer naturligtvis. Vi får nya senare i veckan annars.
Det blir liiiiite dyrt att köra 20 mil en gång till för en grej för 500 spänn, så vi hastade mot kassan och åkte genom regnet till Bäckebol, där vi parkerade bilen olagligt på parkeringen och Maken hastade in. Det tog 20 minuter, sedan kom han utångande med rätt paket.
Det blev tyyyypiskt brittisk "orkarintelaganågotavancerat"-middag: Stekt ägg, pommes och vita bönor. Med Ajvar. Nu är jag proteinseg och skulle egentligen vilja se Sweeny Todd, men jag skulle behöva rätta lite. Fast, äsch, det kan jag göra på jobbet i morgon istället.

Inga kommentarer: