onsdag 18 juni 2008

On radio

Nästan ensam på bygget idag. Eftersom den där jäkla rapporteringen av nationella provresultat tagit så mycket av min tid så har jag inte hunnit med mitt eget. Så det är bara att jobba en dag extra... Men efter åtta sorger och hundra bedrövelser är alla resultat inrapporterade. Jag trodde att jag skulle få ett nervsammanbrott vid fler än ett tillfälle. Speciellt när jag upptäckte att de inte bara ville ha provresultaten, utan även information om nerlagda timmar, kursbetyg och kön på eleverna. Det hade jag ju inte bett in, så det var bara att skicka ut ett litet ursäktande mejl och hoppas på det bästa.
De flesta svarade lydigt, med rätt uppgifter eller med kompletteringar till tidigare lämnade uppgifter. En av mina äldre och arbetströtta kollegor skickade ett mycket tydligt mejl och talade om att han minsann inte tänkte komplettera med något; ville jag ha ytterligare information fick jag minsann gå och gräva upp den själv. En annan kollega skickade ett ytterligt korkat meddelande där hon räknat ut någonslags medelbetyg för hela klassen (?!) och sedan ett närmast otrevligt mejl med rätt uppgifter. Ytterligare en kollega, som inte lämnat in något alls, haffade jag när hon städade ut 38 års arbete inför pensionen.
-Du, Gullan, sa jag. Har du lämnat uppgifterna jag bad om? För i så fall har jag nog missat dem...
-Nähe du, och det har jag inte tänkt att göra heller. Det tycker jag är för mycket jobb.
-Jaha, men duvet, det är inte för min skull. Vi är ju under inspektion i år och statistiska centralbyrån har krävt in de här uppgifterna.
(Djup suck)
-Ja, jag får väl sitta hela kvällen då.
Dagen efter kom hon med en mycket prydlig lista, som tur var med rätt info, för jag tror inte att jag vågat be henne om ett förtydligande.
Jag lyckades få in alla siffror, och förhoppningsvis rätt, till SCB. Klockan halv fem slet jag mig och gick hem. Näst sist på stället. Kvar satt kollegan och slet med kvalitetsredovisningen. Det övriga laget hade varit underligt osynligt under dagen. Vi var båda ganska stridströtta och irriterade. Och båda två visste att vi skulle bli tvungna att tillbringa ytterligare tid i skolan. Alla de där timmarna som man lagt på den pedagogiska utvecklingsgruppen och annat extra, och som man skulle tagit ut de här två dagarna och gått hem med gott samvete, får man väl ta ut vid annat tillfälle.... Undrar när! Det är bäst att texta en stor jäkla lapp.

Nåväl, idag så gick jag in för att skriva sammanställningen av resultat och betyg till min rektor. Det tog hela förmiddagen. Under tiden satt jag och lyssnade på Radio Oxford på nätet och längtade "hem". De pratade bland annat om de röda telefonkioskerna som håller på att försvinna. Så jag skickade ett mail och talade om att det står en i Falkenbergs centrum. Och de ringde upp! Det var jättetrevligt att vara i direktsändning. Förutom telefonkiosken pratade vi om matchen i kväll:
-So, Sweden playing Russia tonight. Are you going to be biting your nails somewhere?
-No, I will be hiding under a pillow somewhere instead I think.
-Perhaps in the phonebox, haha!
Jag lyssnade faktiskt på det på hemsidan och faaaan vad jag blev imponerad av min egen engelska! Förutom ett litet, MYCKET grundläggande grammatikmisstag i andra meningen, lät jag fullständigt naturlig, rätt och ... rolig. Jag skickade ett par bilder på telefonkiosken till dem nyss... Nu lyssnar jag på Bill Heine, min favoritsurgubbe. Och längtar "hem". Jag får ta och gå och jobba lite på översättningen av Leaves of Glass....
Jag höll på att få ytterligare ett nervsammanbrott innan jag gick hem förresten! Jag fick ett mail från rektorn där hon meddelade att hon behöver resultaten från i höstas och förra året!!! Ja, lycka till! Minst en lärare har gått i pension, hälften har gjort sig av med uppgifterna. Undrar vem som ska jobba med det? Jag?! Förmodligen...

1 kommentar:

Panzerfredrik sa...

Ok, du vinner! Din dag har varit värre än min. Visserligen gick min tidsplanering rakt åt helvete (orsaken till att jag inte kom ner till dig i eftermiddags). Jag han med på sin höjd 30% av det som skulle göras, men du vinner tävlingen om jävligaste "sisyfos-arbete" idag. I morgon bitti skall jag presentera FC-miljö för ett gäng rektorer och assistenter på Tånga, sedan skall jag förhoppningsvis få komma tillbaka till mitt egna lilla skrivbord på skolan.