tisdag 3 juni 2008

Trädgårdsslav

Naturligtvis finns det miljoner saker som borde göras före i morgon, och egentligen inte någon som helst tid att göra dem på, så därför passar jag på att klippa gräsmattan. Med nyslipade knivar och lååång sladd blir maskinen terränggående så jag klippte en hel del kirskål också. Det smällde och smattrade i plasthuven och jag misstänker att de nyslipade knivarna är ett minne blott...
Björken längst ner i trädgården är törstig. så törstig att den druckit upp vattnet för de sista ormbunkarna; de sega som överlevt både hyresgästens trimmermania när vi var i England och kirskålens avancemang, och kirskålen som slokar betänkligt. Det rasslar dock inte lika mycket i maskinen när man klipper den där som det gör när man klipper där Maken gått fram med Roundup-sprutan. Det finns heller inget gräs kvar: Bara brun mossa och väldigt gröna maskrosblad. Björken åker nog i höst den också. Det finns en fin kastanj på tillväxt brevid som kan ta över. Trädnedtagare är hushållsnära tjänst, har jag för mig. Det är en stoor björk.
Dammig och grusig i ögonen kom jag in och finner att de torkade aprikoserna är slut, så jag kastar mig över marshmellowsarna i skåpet. Önskar mig en g&t och energi att tända utebrasan för att sortera upp de nationella proven... Har ingen g&t, men jag kan väl kanske muntra upp mig med lite tändstickslek... Fast jag orkar nog inte... Bättre att gå och lägga sig...
Även om min arbetsgivare kanske kunde önska sig att jag gjort mina listor, finns det ett liv i min trädgård efter skolavslutningen också.
Ju.

Inga kommentarer: