onsdag 6 augusti 2008

Pynt och världen om hörnet

Idag har jag barberat gräsmattan efter regnet. Läste om mannen Weibull, som inför en fest hade klippt gräsmattan fyra, fem gånger i veckan i en månad och fått fiiinaste gräsmattan... Det borde jag kanske gjort.... Dock har jag kommit till insikt om att en välklippt gräsmatta gör underverk med mitt humör, mitt välmående och min trädgårdsfrid.Nästa år ska jag minsann gödsla och kalka enligt konstens alla regler, och klippa den jätteofta! Att det var så lätt att må bra i trädgården. Tänk om jag hade kommit på det för några år sedan!

Nu är partytältet uppe, första "snölyktan" byggd och stubbarna nedrullade till barngrillplatsen. Molnen tornar upp sig över himlen och det är bara att hoppas på att det blir fint väder i helgen. Vi har ett STORT partytält till att sätta upp om det skulle vara, men det blir ju mysigare om det inte regnar, känner jag. Nu vidtar matlagningen.

När man läser recept på tapas, meze och ante-pasto känns det verkligen som det bara är att slänga ihop det. Det känns huuur lugnt som helst. Det kommer väl dock att bli panik på fredag kan jag tro. Olivmarinaden tog mig till den lilla etniska supermarket som hela tiden legat ännu närmare än både ICA och Coop, där vi brukar handla.

Jag har aldrig riktigt vågat att gå dit. I England tog det ett tag innan jag vågade mig in i butikerna på Cowley Road också. Jag vet att det är löjligt, men det svenska temperamentet är inte alltid riktigt förenligt med att besöka en liten multietnisk butik: Höga röster och stora gester gör denna konflikträdda svenskan lite osäker, fast jag vet att de bara diskuterar vädret eller om det är bäst att köpa framdels eller bakdelskött av får. Och vad jag har saknat Cowley Road! Lukten av kött och kryddor, tobak och rosenvatten! En vän tipsade mig om att de hade storpack av oliver hyfsat billigt, så jag traskade dit.

Det tog en timme att manövrera sig genom den lilla affären. Om de hade oliver? Oja, i 100g, 500g och 5kgs paket, i saltlake, kryddor och olja, i påsar och i burkar och i dunkar. Dessutom hade de sumak, rosenvatten, dolme, köfta, turkisk ost, bulgarisk ost, grekisk ost, libanesisk ost, bröd från halva mellanöstern, halalslaktad kykling och lammskalle, vattenpipor och lampor med rosa glas och speglar, hennafärg med hinditext och med arabiska bokstäver, arabiska blöjor och libress, konserverad, kondenserad grädde och plastmaskingevär. Om jag kommer att gå tillbaka? Varje vecka!

1 kommentar:

boel sa...

Jag önskar vi hade något sånt i Täby. Allt extra så måste jag till in till Stockholm. Det närmaste exotiska vi har här är Lidl...
Jag handlade faktiskt på Hötorget och fick rabatt på allt och fick tre tunga kassar med bananer, avocado och ju name it. Men sen ska allt hem på tbanan. Såklart var det kaos när jag skulle hem. Någon hade försökt få upp sin mobil från spåret. Det var kaos på centralen. Det tog mer än dubbelt så lång tid att ta sig hem och efter det kaoset har bananerna bara passat till banankaka. Felix äter inte ens banankaka...Kenneth har tröttnat.boel