tisdag 11 november 2008

Opp å ner, ner å opp

Två veckor till, sedan är målsättningen att jag ska komma tillbaka på 25%. Ena stunden känns det helt ok, nästa lite skrämmande. Vet inte riktigt om jag kommer att kunna hålla mig lugn och fin. 25% är ungefär en arbetsdag. Hur mycket förväntas man göra under en arbetsdag tro?

Absolut köpstopp inom förvaltningen. Enligt HögstaHönset för att oktoberbudgeten dragit iväg väldans. Personalomkostnaderna har av någon anledning slagit i taket. (Det är bara för jag är sjukskriven, allt är mitt fel, och jag kommer att brinna i helvetet!) Då blir mina stillsamma frågeställningar:
  • Det är ju inte så att man har blivit tvungen att starta en ny skola mitt i terminen, så borde man inte kunnat förutse att personalen kostar även i oktober?
  • Ska vi ha dåligt samvete nu för att vi fick en lönehöjning lägre än inflationen i april?
  • Ska vi ha dåligt samvete för att vi har använt oss vikarier vid sjukdom och fortbildning istället för att jobba dubbelt och täcka upp för varandra, eftersom det i och med de "förtätade" tjänsterna vare sig finns tid eller ork för det?

Eller, är det kanske så att sjukskrivningstalen inom förvaltningen har slagit i taket, eftersom man i alla led dragit ner, förtätat och ökat grupp och klassstorlekar "för att barnkullarna minskar"?

Dumma, dumma politiker! Fattar ni inte att ni förtätar ihjäl era pedagogers hela arbetsglädje och entusiasm, mördar skolutveckling och nytänkande och målar in er i det blå skåpet och skiter på finmattan!?

Ibland vill jag inte tillbaka alls.

1 kommentar:

Anonym sa...

jag vill att du kommer tillbaka iaf, och tror jhag talar för hela klassen när jag säger de. /sandra 07spa