onsdag 31 mars 2010

Två dagar kvar till lov

...och jag känner mig så jäkla utarbetad att det är svårt att överhuvudtaget dra sig upp ur sängen. Den här veckans undervisningsledighet kommer verkligen att behövas. Jag har sparat ner de flesta debattartiklarna och talen, skräcknovellerna är kvar att sortera ner och sedan kan jag koncentrera mig på rättningen under lovet. 30 debattartiklar x 30 minuter = 15 timmar + 25 talmanus (som bara ska tittas över) x 10 min = 4,5 timma + 12 noveller x 30 minuter= 6 timmar = 3 dagars arbete.

Arbetsgivaren säger ju att vi ska prioritera, och jag har prioriterat planering, undervisning och elevkontakt, samt lagt en del tid på ämnes- och skolutveckling. Jag har inte hunnit att till hundra procent bokföra min tid, men jag har varit på skolan från 9 till 16, minst, varje dag och oftast lagt ytterligare 1-2 timmar hemma vilket gör.... 40 timmar, vilket är 6 timmars "övertid" eftersom jag ska jobba 75% för närvarande. Om jag är RIKTIGT hård mot mig själv kanske jag ska konstatera att jag hade kunnat fika en halvtimme mindre per dag (men fika-rasterna är till största delen diskussioner kring elever, elevers resultat, problem och skolans resultat och problem, och lösningar på de samma...alltså jobb som annars hade fått diskuteras via mail).
TÄNK om jag hade haft de två klasser till som ligger i min tjänstefördelning för heltidstjänsten!!! Jag hade ALDRIG hållit så här långt in på terminen!

Nu går terminen in på upploppet: Jag har 7 utvecklingssamtal kvar, 50 omdömen att skriva (vilket jag inte klagar på, för de hjälper mig att sätta betygen i juni! Men de tar tid!) 30 x 3 delar Nationellt prov i Engelska B, 20 x Nationellt prov i Svenska B, 50 avgångsbetyg i Svenska att sätta (som alla föregås av stor ångest och ruelse) och 30 betyg i Engelska B som också kommer att kännas tungt) ca 110 betygssamtal och 20 "läges-samtal" i pågående kurs x 5 minuter (lågt räknat. Fan, bara det är ju 10 timmar!

Suck, jag har precis åter konstaterat att det inte går att få in ett normalt lärarjobb i en normal lärararbetstid. Även utan skolutveckling. Som ju är det som jag tycker är roligast med jobbet, förutom att träffa eleverna.

1 kommentar:

bjorn sa...

De där omdömena... är de något jag också borde (ska) göra? (Gulp!)