måndag 7 december 2009

Bjuden på middag

Pust! Vilken dag....

Glömde filmen som jag inte fick glömma hemma.

Upptäckte att jag tappat mitt bankkort.

Eleven som hängde på gärdsgården bestämde sig för att inte ta sin chans till ett godkänt betyg.

Eftersom jag inte hade något bankkort och inga roliga rester var jag tvungen att springa hem och fixa en äggmacka, ta ut hunden, lämna filmen, springa till ICA (med hunden) ifall jag glömt kortet där, och ringa och spärra kortet innan jag hastade tillbaka till jobbet igen där jag gick igenom ett äskande för ämnet med kollegorna.

Fick reda på att det kanske, kanske blir krångligare att få tjänstledigt än vad jag trodde.

Och sedan hastade jag hem för att hämta bilen och en lykta för att hämta Fredsljuset. Bilen och jag är inte riktigt sams än, och lyktan, som jag lika gärna kunde ha lämnat hemma, välte när jag svängde lite hastigt, så nu luktar det lite vanilj från lampoljan i bilen. Jag hämtade den stora lyktan och transportspannen hemma hos Tompa, körde in till sta'n, vägde mig, hämtade Links, körde ut till Netto, fick Fredsljuset, körde in till VV och hann precis till lektionen, glömde ta julmatspappret, hastade hem och ställde bilen och lyktorna, slängde mig på cykeln och trampade till Prinskorvens skola där jag pysslade lite smått...

När vi kom hem hade Maken lagat middag: Ugnsbakad falukorv med rosa potatismos till barnen (naturligt färgat med en rödbeta) och, häng med nu på en måndag kväll:

Oxfilé, smörfrästa champinjoner och en rödbetsgratäng!

Oxfilén hade han hittat i "utgående datum-lådan" och den var fantastiskt mör och smakrik! Receptet till gratängen hade han hittat på själv:

Jims röda gratäng

4 - 6 personer/10 propoints för hela gratängen

5 rödbetor
1 liten kålrot
1 stor potatis
1 gul lök
200g Fraische 8% Calcium +
ca 50 g Philadelphia 12% och
2 dl lättmjölk
2 tsk olivolja

Smörj en ugnssäker form med 1 tsk olivolja
Skär alla rotfrukterna utom löken i ca 5 mm tjocka skivor. Varva de skivade rotfrukterna i formen. Klyfta löken och skaka klyftorna i en plastpåse med 1 tsk olja.

Vispa Fraische, mjölk och philadelphian och häll över rotsakerna, toppa med lökklyftorna och baka i ugnen i ca 45 min och ca 200 grader.

Vår familj gillar färgstark mat. Märks det?

Inga kommentarer: