tisdag 1 december 2009

En vacker dag...

-Mamma! väste det i mörkret.
-Mmmm
-Mamma! Det är Hundens födelsedag idag!
-Nej, det är i morgon.
-Det är idag! Pappa har skrivit en lapp!
-Nej, det är i morgon! Det är den första i morgon.
-Det är idag! Det är den första idag! Var är datumljuset?
Jag blev med ens klarvaken. Visst vaknade jag av klockan när den ringde, men jag orkade inte gå upp, fast jag gick och lade mig klockan nio igår och somnade kvart över.
-FAN! I skåpet, och adventskalendern och jag har ju inte ens fått upp ljusstakarna. Skit också...
Tillsammans fick vi letat fram ljuset, Lillprinsens nya legokalender, TV-kalendern och snabbt slängde jag upp två adventsljusstakar i de oputsade köksfönstren där julgardinerna lyckligtvis hänger kvar sedan förra året. En av eljusstakarna funkade inte. Jag fick tag på en extra lampa, men ljusstaken stod fortfarande mörk och stum i fönstret.

Nåja, lite decemberfrukostkänsla blev det i alla fall. Och halvmörkret har ju den fördelen att man inte ser skiten så bra. Hunden fick ett märgben. Vi hann både äta frukost och se första delen av Superhjältejul och ändå inte vara stressade till skolan.

Vid lunch smet jag hem och tog hunden på en promenad. Både han och jag behövde solen. Vi gick nere vid stranden i rask takt och han fick chansen att blöta ner sig i havet, krafsa i tången och busa av sig innan det var dags för mig att gå tillbaka till kvarnen och rätta nationella prov. De goda nyheterna är att jag snart är klar! De dåliga är att det fortfarande är en stooor hög annat som ska rättas.

Inga kommentarer: