onsdag 14 maj 2008

Och solen fortsätter att skina

Visserligen är det lite kallare. Syrenerna har börjat blomma och jag missade helt häggen. Den blommade nog inte. Klimatförändringar, säkert.
I går fick jag lapp om mitt lönepåslag i facket. Din nya lön är 24 240 kr, stod där. Bra för att trassla till det för en hade de bytt ut de vanliga lönebanden angivna i kronor mot procentsatser, men naturligtvis inte angett vilken procentsats som de räknat ut min nya lön med.
Jag är ingen stjärna i matte. Men förra året fixade jag alldeles själv att räkna ut vilket påslag jag fått, i både procent och kronor. Då fick jag högsta. I år fick jag ullständig sifferafasi och kunde inte överhuvudtaget få ihop nuffrerna, så jag fick ta min lilla lapp och gå till kollegan som räknade ut att jag fått 4.8% lönepåslag. Det högsta IGEN! Nu har jag prestationsångest.
  • Ja, jag är nöjd, men jag tycker fortfarande att vår individuella lönesättning är en smula konstig. Vi vet inte riktigt vad våra chefer använder för underlag när de sätter våra löner, för de hinner inte vara ute i verksamheten så mycket som både de och vi önskar. Är det vår egen utsago om vår förträfflighet, eller har de hemliga spioner ute i verksamheten?
  • Den individuella lönesättningen inskränker sig till olika band, som egentligen skiljer sig åt ganska marginellt. Om man tycker att 850-1000 kr är marginellt. Vilket det är om man jobbar inom det privata näringslivet. Dock är det en enorm skillnad om du är vårdbiträde...
  • Det känns också som det finns en skillnad mellan vilken rektor man har.
Jaja, vi lär väl aldrig få en riktigt bra lön, och det lär aldrig bli riktigt rättvist. Jag är nöjd med min i alla fall. Idag.
F.ö. har Kronprinsen helt plötsligt, från att "nä, det är efter skolan", upptäckt att han missar både tyskan och hemkunskapen för att åka till Liseberg med teaterföreningen. Prinsessan har kommit i samma klass till åk 6 med ALLA dem som hon önskade. Lillprinsen har avböjt dubblerad veckopeng, för att han inte vill att vi ska slösa pengar. (Han är en intelligent pilt, kan vara att han inser att om han blir tvungen att betala lördagsgodiset och schackfikat själv, så kan det bli så att han förlorar på affären...)

Inga kommentarer: