måndag 26 maj 2008

Off

Ursäkta min frånvaro från bloggosfären den senaste veckan. Eller, jag kanske inte ska be om ursäkt för att jag låter bli att förpesta den för den allmäna menigheten...

Vi hade en liten dammsugar-incident i familjen under den föregående veckan. Dvs, en gammal elev och inneboende har precis fått jobb som dammsugarförsäljare och visst vill man hjälpa en gammal elev och inneboende, så jag bokade en visning.

Jag hade kanske kunnat säga nej till superdammsugaren om det verkligen varit den fd. eleven/inneboenden (för så gammal är hon ju bevars inte) som demonstrerade, men hon hade med sig sin mentor, en för sin ålder ohyggligt slipad och smur försäljare. Dessutom ska tilläggas att maskinen verkligen imponerade. Och när jag dammsugit min sunkiga hallmatta mycket nogrannt med min 3ooo-kronors kvalitetsdammsugare så gott jag orkat, och sedan sett försäljarens supermaskin dra upp ytterligare ett halvt kilo sand, bös och mög ur mattan, kändes det inte så meningsfullt att behålla den. Naturligtvis köpte jag supermaskinen på stående fot, med tillhörande Ågren. Visserligen fick jag vattentvättmunstycken, eteriska oljor och fönstertvättmunstycke som tydligen skulle funka på skåpsluckorna också, men det kändes ändå inte helt och hållet bra...

För att övertyga Maken om maskinens förträfflighet dammsög jag hela sovrummet, inklusive voille-gardiner och kuddar med lavendeldoft i tanken. Sänghimmeln, som de senaste fyra åren antagit en mögelluddig grå nyans, återfick plötsligt sitt forna skira skimmer. I botten av tanken låg en gegga som jag inte ens ville tänka på att jag gått, stått och legat i. Maken var dock föga imponerad. Inte heller var han imponerad av att jag redan leasat ut maskinen till tre kollegor för att få in lite cash.

Jag måste säga att jag trots allt känner mig lite lättad över att Maken lyckades övertala företaget att ta tillbaka dundermaskinen, även om jag nog gärna velat ha samma rena känsla som jag fick i sovrummet i hela huset. Och OM det nu blir en sommar hade det varit fräckt att kunna använda den som air conditioner (bara en av alla funktioner!)

Nu väntar vi med spänning på om vi får igen den gamla dammsugaren som jag lämnade i inbyte. Jag fick ju gubevars 11000 för den, så den är ju värd en del. Tills dess kan jag skita i att dammsuga med gott samvete.

Jag hoppas att jag någon gång i livet får råd att köpa mig en supermaskin. Om jag vinner på Triss ska jag köpa en kontant. Den kostar visserligen 30 000 kr. Men den har jättelång slang!

F.ö. är de flesta betygen klara. Den verkliga ångesten har satt in, men jag hoppas att mitt äktenskap ska överleva skolavslutningen även i år.

4 kommentarer:

Berander sa...

30kkr för en dammsugare?

Gahwdääähm!

...

Allvarligt?!

LottaN sa...

Jess... Egentligen 41 000, fast jag fick ju 11 för min dammsugare i inbyte då...
Vill fortfarande ha...
Sovrummet känns fortfarande nydammsuget, trots hund och sänghimmel! Har väl aldrig hänt förr. Fast Jim hävdar att det har inget att göra med vilken dammsugare man har, utan bara hur ofta man dammsuger. Hmmm, om sanden ligger kvar spelar det väl ingen roll kan tänka... Eller om den spruttar ut i andra änden heller...
Men man man ju göra så mycket annat för trettio tusen...

Berander sa...

Alltså, för 30 papp så måste du ju öppna städfirma ;P

Hade varit roligt att se en demo iofs. Mina kusiner sållde sånna där ett kort tag, fast mer åt 10kkr-hållet. Matilda sålde en till Loa Falkman *asg*

Och 11kkr i inbyte för något som man kan ha köpt på rusta för 349:-?
Den affärsidén känns inte überseriös om jag säger så ;)

Anonym sa...

Jag köpte också en sån en gång! För 36 000 kronor. Efter en natt utan sömn och med stabil ångest, ringde jag och ville lämna tillbaka den. Då kostade den "bara" 20 000 kronor. Allt för att jag skulle behålla den. Konstigt. Då blev jag ilsken och skulle då rakt inte ha den. Pojken som sålt den kom och hämtade den med sur min.