fredag 9 oktober 2009

Yassa

Det blir lite sparsamt med blogginläggen för tillfället, för livet är ett komplicerat 1000-bitarspussel. Jag har kommit så långt som till att sortera bitarna efter färg, lagt delar av kanten, men det är en herrans massa himmel och hav. Så jag försöker kontrollera de faktorer jag kan: Äter på regelbundna tider, lägger mig någorlunda i tid och försöker arbeta effektivt på jobbet och inte ta hem så mycket.

Pointsräknandet går så där, kan man säga. Börjar strålande varje vecka och kapsejsar sedan ganska omgående. Den här veckan var det hållandäsen som var fadäsen. Samt det faktum att jag faktiskt har varit så grymt trött att jag inte orkat motivera mig ut i höstrusket för löpning. Men veckan har bjudit på några godbitar:
Laxpuddingens jubelvarv har tidigare beskrivits. (den blev också tisdagslunch)
Tisdagens regnbågslax visade sig vara samma som Liiiidingöbarnens skollunch. 12,5 points för bara såsen var inte riktigt värt det, och jag blev på dåligt humör. (Gjorde dock soppa på regnbågsrester till onsdagslunchen.)
Kycklinglevergrytan mottogs med försiktiga acklamationer av barnen. Inte världsbäst, men fullt ätbart. (Lika god på torsdagslunchen med lingonsylt lånad ur personalkylen)
Gårdagens afrikanska kycklingrätt, Yassa, var ett lyckat experiment, även om barnen pillade bort lök och citron. (Den var om möjligt ännu mumsigare till lunch idag)
Idag blir det då renklämma med pepparrot. Och eftersom det är Äggets dag idag, mojjar jag till det och gör en äggröra att såsa till klämman med. Det verkar dessutom som vi blir ensamma till middag, Maken och jag, så vi får väl äta ett helt packet renskav var....

Receptet på Yassa? Jajemän!
Kyckling
3 citroner
3 gula lökar
chilipeppar (pulver)
svartpeppar
salt
olja, gärna sesam, jordnöt eller majs.

Stycka kycklingen, (om du inte använder filéer, det gjorde jag)
Lägg i en skål. Slå saften av de pressade citronerna över. Skiva löken tunnt. Tillsätt chilipeppar, svartpeppar och salt efter smak. Blanda, och låt stå tre timmar.

Ta upp kycklingbitarna ur marinaden och låt rinna av på en tallrik före du steker bitarna så de får en juste skorpa. Tillsätt löken och marinaden. Häll på ytterligare ett par dl vatten. Låt puttra ca 30 minuter, eller till köttet lossnar från ev. ben.

Servera med korngryn, ris, couscous eller nått.

Kostnad: Billig (beror på vilken sorts kycklingdelar man använder! Funkar lysande med lamm också, det slår jag mig i backen på!)
Svårighetsgrad: Enkel
Tidsåtgång: 4 timmar, varav 30 minuter som man faktiskt behöver göra något.

Inga kommentarer: