onsdag 27 januari 2010

Betygsångest

Jag sätter betyg den här veckan. Det innebär ångest, ångest och ångest. Då menar jag inte den bildliga ångesten, dvs ruelse, tvivel och nerver, utan bröstsmärtor, öronpip och spänningsvärk. VARFÖR ska jag tycka att det är så jobbigt?

Jag uppfann en ny sentens idag:

Kom ihåg: Jag sätter inte betyg på din person, inte på dina åsikter, eller ens på dina kunskaper.
Jag sätter betyg på de kunskaper du väljer att visa mig.

Egentligen borde jag starta ett företag som säljer lärarnördprylar, som stämplar, T-shirts och posters med nördiga sentenser och citat. Typ. Fast då får någon annan fixa bokföring och fakturering.

Eller milkshakebar.

OM man bara behövde undervisa och coacha hade lärarjobbet varit fantastiskt! Men jag hatar att rätta och jag fullständigt avskyr att sätta betyg!

Inga kommentarer: