söndag 3 januari 2010

Fel sida

Jag undrar om datorer kan vakna på fel sida.... Eller få nyårshicka. Datorn har krånglat sedan nyårsdagen, då den helt plötsligt inte längre hade något certifikat för att låta mig logga in på vårt hemmanätverk. Den var uppkopplad men vägrade köra några program på nätet, så Spotify tystnade. Jag krånglade, fjäskade, svor och försökte på alla sätt att få brandväggen att vara mindre genomtränglig, men programvarubegränsningarna i mitt adminkonto verkade helt plötsligt ha skärpts.
Bild: A(lpha) Whale of a Good Time
Morgonen den andra januari spann datorn åter som en katt under mina smeksamma fingrar. Ända tills jag skulle ladda upp bilder till Picasa. Efter ca 10 bilder så fick datorn hicka igen, och bestämde sig för att inte prata med något nät alls. Den vägrade till och med att visa vilka nätverk som var tillgängliga och de små ikonerna i det blå fältet i botten av skärmen var helt plötsligt inte klickbara över huvud taget.

Och ja, jag startade om datorn - hundra gånger. Eller, ja, kanske bara fem eller så. Och försökte logga in med mitt adminkonto för att få styr på eländet. Men helt plötsligt fanns inte mitt adminkonto på datorn! Då gick jag och lade mig. Arg.

I dag fick jag en glad överaskning, då en inbjudan till Voddler låg i brevlådan! Naturligtvis registrerade jag konto direkt. Datorn visade sig välvillig och bråkade inte med mig, förrän jag försökte ladda ner klienten. Jag suckade. Jag hade ju glömt att jag var i mitt "vardagskonto". Så jag försökte i mitt adminkonto, för nu fanns jag helt plötsligt igen! Men inte gick det för det! Jag försökte köra Spotify från adminkontot, men den hittade ingen exe-fil, så jag avinstallerade med uninstall, och laddade ner programmet igen - men den ville inte installera det heller. Det är bara en månad sedan jag utan problem installerade det förra gången. Försökte med Voddler igen. Det verkade funka att köra installationsfilen - ända tills datorn fick för sig att den inte hade plats att lägga något program i programmappen på c-disken. Så jag suckade och kollade det lediga utrymmet. Enligt diskens egenskaper så finns det plats att lägga in Voddler tio gånger.

Suck. Nu får jag väl ta och börja jobba i morgon igen, bara för att få ordning på datorn!

1 kommentar:

Jasmina sa...

Jeffla dator. Djävulens uppfinning. Så himelskt nöje, till en början. Sen när den har fångat en då börjar den spöka.