fredag 22 januari 2010

Stolt idag!

Idag kom en överaskning med posten: Scouternas nya ledarbok.


Jag har varit med och skapat den. Mitt namn står inte med på varesig omslaget, innehållsförteckningen eller omnämns i tacket, men jag har varit med och skapat den. Och jag är stolt! Den är snygg, den är innehållsrik och den är ny - Scouting för tvåtusentalet!

Som mångfaldsinspiratör inom scoutrörelsen fick jag uppdraget att "mångfaldskontrollera" texterna, vilket jag tyckte var oerhört inspirerande: Att ta på sig kritiska glasögon och granska text, kommentera och känna att din input räknas är skithäftigt.


I somras var jag på Scoutforum och inhämtade åsikter från scoutledare från alla förbunden, informerade och diskuterade. Det var oerhört inspirerande och lärorikt. Den version som vi visade då var inte nära lik den färdiga produkten, men kritik och kommentarer hjälpte till att forma den produkt som nu ligger på mitt bord, och som luktar nytt, och som nästan glänser.

Jag har varit med och skapat detta. Svensk scouthistoria. Mitt namn finns inte med, men JAG vet att mitt engagemang, mina tankar finns med i den här boken. Jag är stolt.

2 kommentarer:

annaepc sa...

Hur blev slutresultatet då? Blir det en bok som kan hjälpa scoutledarna och utveckla scouterna?

LottaN sa...

Jag tror det... Jag har inte hunnit läsa den än, men de texter jag läste inför publiceringen tyckte jag var jätteintressanta - mycket nytt tänk, och vääääldigt mycket tillbaka till kärnan: Kul med tanke!
Dessutom är boken så infernaliskt snyggt utformad - ser jättelyxig ut!