torsdag 20 december 2007

Äntligen jullov!

Och så blev det äntligen jullov. Personalen tindrade ikapp på konferensen, där den sedvanliga julklappen utdelades av respektive rektor: en självvald delikatess från Stora varuhuset i Huvudstaden för hemleverans vid valfritt datum. Sedan intogs kaffe och jultårta i matsalen under muntert stoj och skratt innan den första av de tre omgångarna elever skulle skickas iväg till kyrkan.

Den under hösten stadigt förvärrade arbetslagssituationen kom till något av ett cressendo igår och det var med lätt bävan jag anlände till Helvetet. Lyckades dock få till ett gott samtal med kollegan. Det känns lite som jag, eftersom jag är den i laget som förstår allas sätt att kommunicera, får ta på mig någonslags medlarroll. Det är ganska tröttsamt, men det är samtidigt mycket skönt att inte ta sida för någondera lägret. Jag står i mitten och håller förnuftets fana i blåsvädret. Tror jag.

Tuffade omkring och uträttade lite småärenden i min tomtemössa och ylleklänning och kände mig verkligen som en liten nisse innan den klassen jag undervisar i EngB öppnade dörren för sitt glöggparty. Himla mysigt och jag önskar att fler av de inbjudna lärarna hade kommit; himmelsk kola och goda lussekatter!

Sedan hade vi lite mys med halva den klassen jag och kollegan är handledare för. Jag fick alla att göra After Eight leken och eleverna fick en chans att filma sina tokiga lärare och lägga ut på Youtube. Sedan önskade vi god jul och dansade långdans i hela studiehallen innan de traskade iväg till kyrk-pass nummer tre. Jag är så glad att kyrkan ska renoveras under större delen av nästa år; det kanske innebär att denna "tradition" bryts och skolan slutligen sekulariseras.

Så dyngtrött. Borde göra lite av julmaten idag, men jag kan inte för mitt liv komma på vad det var jag sa att jag skulle fixa ikväll. När jag sa det kändes det som ett i allra högsta grad genomförbart projekt, men nu känner jag bara för att lägga mig på soffan och dö. Maken borstade hunden igår, så inte ens det är akut. Nä, jag går och kåller på revbensspjällsreceptet. Kanske ska det marineras eller nått. Kan ha varit det....

Inga kommentarer: