söndag 16 december 2007

Julkul?

Så har jag äntligen satt alla betyg som ska sättas denna terminen. Det var visserligen inte så många, men våndan är densamma, oavsett det är 15 eller 150.

Jag tackar scouterna, återigen, för att de underlättar mitt arbete... Jag insåg helt plötsligt att jag liksom lade scoutmetod-tänket på bedömningarna och odlade den tanken lite längre och så tog jag och gick in på skolverkets hemsida och kursinfo och klippte helt enkelt ner kursens mål och betygskriterier i ett dokument. Sedan gick jag igenom klasslistan, och varje elevs arbetsinsats bedömdes rakt igenom mot målen och kriterierna som jag ju hade framför mig och HEJSAN vad det gick! Medan jag motiverade för mig själv hur jag tänkte skrev jag ju ner motiveringarna till eleverna och det blev utomordentligt tydligt vilka kriterier som uppfyllts och för de slöpittar som slarvat bort halva kursen lade jag till ett stycke där jag uppmanade dem att inkomma med kompletterande uppgifter innan den 14:e januari. Basta!

Hunden har varit utomordentligt sällskapssjuk den här helgen. Han är dessutom mycket smutsig. Vi borstade och badade riktigt ordentligt för första gången sedan i våras för en dryg månad sedan, då vi bedömde fästingfaran vara helt över. Under haken var han så tovig och smutsig att jag fick klippa ut tossar. Även i byxorna fanns tovor som vi missat. Det tog fyra timmar. För ett par veckor sedan, då vi väntade besök från England, passade jag på att bada underredet på pälstussen, som börjat lukta lite lagom manligt igen. Sedan pudelklippte jag hans tassar till Husses stora förtvivlan. Inte för att jag förstår varför - det syns bara när tassarna är blöta och jag inbillar mig att han inte släpar in riktigt lika mycket bös. Nu behövs ett ordentligt bad igen, innan svärmor kommer...

Av någon anledning har hunden tyckt att jag jobbar för mycket, eller så känner han helt enkelt hur mycket jag avskyr att sätta betyg, för när jag suttit här i soffan har han envisats med att komma och lägga sina smutsvita tassar i mitt knä, där redan datorn står och ibland hoppat upp och lagt sig på de nationella proven som legat jämte mig i soffan. Han älskar att bli "valp-klappad" när han är på det humöret, dvs att man stryker med hela handflatan från hans nos över ögonen. Ibland blir han alldeles groggy och tappar nästan kontrollen över tassarna. Det har hänt, när han suttit på parkettgolvet, att framtassarna liksom har halkat iväg under honom och han har landat med en duns på magen på golvet. Min händer blir efter en kort stund också smutsgråa och jag måste tvätta dem innan jag fortsätter att knappa.

Nu är nästan alla julkort skrivna. Jag har inte orkat med något bak eller ens så mycket julstädning, men det finns lite tid kvar. Åtminstone ska jag väl hinna bada hunden...

Inga kommentarer: