söndag 13 januari 2008

Ett, två, tre

Första veckan på höstterminen kallades alla våra elever i SP3 till möte om projektarbete. Vis av skadan hade vi pratat oss samman om att verkligen kommunicera samma budskap, ge samma material och samma instruktioner. Det var ingen idé att försöka få de andra lagen med på tåget; samsynen är ytterligt spretig på det här programmet.

Ca 30 mer eller mindre vilsna själar samlades, instruerades och förmanades med morötter och hot om lämpor. Loggbok, loggbok, loggbok! Tidsplanering, redovisningsdatum, rapportskrivning, projektplan, osv, osv. Alles klar? Inga frågetecken.

Fyra månader senare: Killen som ska göra ett undervisningsmaterial på engelska för högstadiet tappade sugen, som väntat i slutet av oktober, men är nu igång igen. Han har hållit handledarkontakt varje vecka utom i december månad, då han hade så mycket att göra med annat. Grabbarna som jobbar med en interaktiv webb-kurs i japanska tuffar på efter några veckors stiltje. Deras arbetsyta är exemplarisk och det tekniska resultatet blir svårt att slå, men de börjadr se lite bleka ut när man nämner rapporten. Men sedan är det ju de andra två....

Sedan det där första tillfället jagade jag livet ur mig i två månader för att få in en enda loggboksanteckning. Efter tre olika projektidéer som alla rann ut i sanden för att det blev för tråkigt, för dyrt eller för jobbigt bestämde vi att killarna skulle jobba med en stress-studie och fastställa hur mycket tid deras kompisar och de själva lade på att plugga, jämfört med att undvika att plugga. Hur det går? Inte en aning: De söker upp mig och vill ha handledningssamtal när jag är på väg till lektion eller till möte och håller sedan inte de tider som vi kommer överens om; de svarar inte på mejl och har lämnat in sammanlagt tre loggboksanteckningar tillsammans sedan i augusti.

På dessa två STRULPUTTAR har jag lagt lika mycket handledningstid som till mina andra och alla de elever som skickas på idea boot camp till mitt arbetsrum av diverse kollegor tillsammans, men till vilket resultat? Jag undrar om man kan frånsäga sig handledarskapet? Ungefär som om man vore försvarsadvokat och kom på att man inte kan försvara sin klient för att man faktiskt vet att hon är skyldig...

Tillråga på allt har jag dragit på mig en urinvägskatarr, så det känns som jag läcker som en gisten gammal eka och måste panik-kissa var tjugonde minut. Som om det inte vore nog så har jag dessutom blivit urförkyld!

Inga kommentarer: