söndag 6 januari 2008

Sova över

-Det är snö!!! Mike, vakna! Det är snö!!! Det är snö!!!
Klockan visade 6.25 och jag hade själv varit vaken i någon timme, eftersom jag inte lyckats somna om sedan Maken kom hem från Taxi-jobbet. Nu var det kört. Lika bra att gå upp.

Kvällen innan hade jag gått och lagt mig vid 11.30, för trött för att följa med i Sagan om de två tornen, för trött för att läsa Cuhelo, men jag har så svårt för att slappna av och somna innan barnen somnat och Lillprinsen och hans kompis låg och fortfarande och pratade i loftsängen.

-Du, ska du ha barn när du blir stor?
-Näe... jag vet inte, ska du?
-Vet inte, jo, kanske...
-Jag kan ha barn med dig!
-Då blir det ju gay ju.
(Gapskratt)
-Men för att få barn måste man ju hångla med en tjej.
-Man måste peta in snoppen i ... du vet.
(Fniss)
-Fast det måste komma sådana där ålar också, från pungen...
-Undrar om de finns i pungkulorna eller i pungpåsen?
-De får nog inte plats i kulorna. De är ju så hårda... Det måste vara i påsen.

Jag somnade till, och väktes av hunden, som fått vaktnoja när inte husse är hemma, en halvtimme senare. Du hade faktiskt ungarna tystnat. Så de måste ha sovit i alla fall fem och halv timma i natt; något mer än vad jag har. Så jag stapplade alltså upp och lagade till croissanterna som hade bäst-före-datum på julafton. Jag tycker det är ganska mysigt när pappersförpackningen poppar så jag kan rulla ut den förperforerade degremsan och jag börjar få in snitsen på sammarullningen, så att åtminstone en eller annan nu får det fluffiga köpe-utseendet. Snart spred sig doften av nybakt i huset (gud vad det är lätt ibland!) och ungarna trillade ner på kökssoffan.

Efter frukost tog jag helt sonika och slängde ut dem i snön! Väderleksrapporten lovade nämligen regn under dagen och termometern stod redan på nollgradigt. Ungarna tog snällt sina pulkor och vandrade i väg bort till lekplatsen i mörkret. Jag lekte med tanken på att krypa ner i sängen igen en stund, men vis av erfarenheten stannade jag uppe och sorterade i stället tvätten. En halvtimme senare började det regna. Ungarna kom konstigt nog inte in! Det tog ytterligare tjugo minuter innan de kom in för att byta vantar, hämta morötter och russin till de fördömda, små snögubbarna och sedan tillbringade de en halvtimme med att bygga en fåtölj på trottoaren, måhända för att trötta vandrare ska kunna sätta sig ner och vila lite - i lagom snubbelhöjd.

När fåtöljen var färdig kom två blöta pojkar in och spelar nu SuperMario och jag har inte dåligt samvete för det. Dessutom kommer det bara att bli smörgås till lunch, med nygiljerad smörgåsskinka, för 30 kr/kilot, som sedan ska skivas tunt och frysas in i lagom högar. Jag borde rätta en massa, men det gör jag i kväll. Nu väntar jag bara på att maken ska vakna så jag kan gå och lägga mig igen.

1 kommentar:

Anonym sa...

Rolig blogg du har! Har själv varit ute på stugan i dag och tittat på hur det snöar. Lillkillen ett år har stått i fönstret halva dagen och bara tittat ut.

Lade en länk hit från oss, må gott!

http://svensklararen.blogspot.com