söndag 9 mars 2008

Odjuret med två ryggar - Emily Maguire

Den brådmogna, australienska skolflickan Sarah förälskar sig i sin lärare i litteratur. I sitt utanförskap hittar hon en själsfrände och en sexpartner, och förhållandet utvecklas till en underlig symbios, där båda parter är beroende av den andra. Läraren, som är gift och 24 år äldre än den 14-åriga Sarah, omplaceras och försvinner ut Sarahs liv, men inte ur hennes medvetande, och hon slänger sig in i en destruktiv spiral av droger och sex för att fylla tomrummet inom sig.
Som 23-årig litteraturstudent är hennes liv långt ifrån den extremt kontrollerade övre- medelklasstillvaro som brådstörtat tog slut när hon, efter att ha blivit brutalt våldtagen, slängdes ut hemifrån vid 16 års ålder. Hon bor i ett kyffe, hon försörjer sig som servitris, samtidigt som hon med mycket lyckat resultat studerar, knullar och super. Omgivningen har en del att säga om Sarah Clarks leverne, men själv är hon ganska nöjd med tillvaron. Ända tills hon möter honom igen.
Boken är ett fyverkeri av sensualism och erotik, språket är flyhänt och målande och högt blandas med lågt: Diverse citat ur världslitteraturen står jämte ord som bara för några generationer sedan knappt skulle tillåtas tryckas.
Läsaren får väldigt få beskrivningar av miljöer eller personer, förutom just de två huvud-kombatanterna. Även om handlingen berättas ur ett tredje-personsperspektiv inser man ganska snart att berättarrösten färgas så mycket av karaktärernas inre tankar att den inte längre är tillförlitlig: Vi ser för det mesta Sarah som Jamie, hennes äldste vän som varit "hemligt" förälskad i henne sedan högstadiet, ser henne, eller ur hennes egen synvinkel. Små spegelskärvor av andras åsikter skär in i texten och sår tvivel om hur saker verkligen är, och i slutet av boken är stämningen nästan surrealistiskt mardrömslik; det som tidigare kittlat blir plågsamt, men det är omöjligt att lägga ifrån sig boken.
Det här är en berättelse om kärlekens lycka och förbannelse, om sex och om vänskap och lojalitet och om besatthet, perversion och dualism. Läs den.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har läst denna bok nu och den får mig att äcklas.. Hur kan en författare bara komma på denna historia.. Jag tror att det kan vara så att hon skriver med erfarenhet, och det äcklar mig ännu mera.. Jag vill gärna prata mer om denna bok om du har lust, finns på min mail, ewelynn_larsson@live.com

Anonym sa...

Älskar boken! En utav dom bästa jag läst! Önskar bara det fanns en film om den också! Vet någon nått om det finns en film eller nått finns jag på mail, esmeraldapatricia@live.se