måndag 3 mars 2008

Stor kille nu...

Lillprinsen cyklade själv till bågskyttet i kväll och han och Prinsessan fixade själv middag medan deras dåliga föräldrar roade sig på respektive praktikplats och distriktstyrelsemöte. Jag ringde hem vid halv åtta för att kolla om han hade blivit överkörd eller kidnappad i mörkret på väg hem, men inte då! Och det hade varit så KUL, och hade gått så bra, så bra.
Båda barnen sov gott när jag kom hem halv tio, förhoppningsvis med borstade gaddar. Kronprinsen satt och glodde på 21/2 Men, men tog utan knot ut hunden när jag bad honom. Snart behövs jag inte alls. GUUUUUD, vad skönt!
Överlevde dagen, även om den kändes som om den var tre dygn lång. Måste göra något åt min o-inspiration: Jag har gått från att faktiskt ha varit en bra och engagerad lärare, till att vara en sådan där: "Ja, vi har ju roligt, men vi lär oss nog inte så mycket"-lärare. Jag är bättre, mycket bättre på att vara mentor och livskunskaps-coach just nu än att fullfölja mina åläggande och rätta, ge feedback och pusha ämnesmässigt. Det är så få som verkligen vill lära sig i de grupper jag har, de flesta vill bara ha betyg, ett så bra som möjligt, utan att behöva göra något.
Innan jag gick hem gjorde jag lite stats över hur eleverna hade valt inför tvåan: Jag hade, om jag inte minns fel, fått in 24 säkra val. 20 av dem var till ekonomi-inriktningen, två till språk och två till samhäll. Sorgligt! Det är frågan om vi kan behålla de nuvarande arbetslagen!
När man pratade med eleverna kring valet (Tro mig, de pratade inte om något annat i förra veckan, och gjorde inget annat än att virra omkring med val-angst!) så var det framförallt två anledningar som anfördes:
  1. Det är lättare att få bra betyg när man läser ekonomisk inriktning. Ja, det kan ju bero på att man i huvudsak läser kurser på A-nivå, små skitkurser på femtio poäng om marknadsföring och aktiekunskap, att jämföra med kurser upp till C-nivå på de andra inrikningarna. Kan faktiskt inte förstå varför det heter samhäll ekonomi när man bara läser en A-kurs i samhäll. Ekonomi är snäppet bättre än HP, men jag börjar undra vad det egentligen är som skiljer....
  2. Om man läser på SamhällSamhäll kan man få så jobbiga lärare. Ja, dessvärre ligger en viss kollegas härjningar i klassrummet oss i fatet, och det ganska rejält, men även språksidan har sina "käpphästar": "Om vi läser Engelska C får vi den de har nu då? För då vill jag inte!".

Man försöker om och om igen förklara att man KAN inte välja kurser efter undervisande lärare, att man inte ska lyssna på skitsnack och att tjänstefördelningarna inte sätts förrän i sommar, och ingen vet, ofta inte ens vi, vem som får vad innan terminen börjar, men så är det ju: Man lyssnar mer på äldre kamrater än på oss, och kättaste vägen vinner. Bara de två språkligt sätt svagaste eleverna har valt samhällsinriktningen, till vår förskräckelse, för det är status att vilja bli advokat där de är ifrån. Att de knappt klarar godkännt i kurserna nu pga att de inte har begreppen med sig hindrar dem inte... Det är modigt. Eller dumt... Ja, ja, vi får ta det vi får...

Inga kommentarer: