söndag 14 februari 2010

Alla hjärtans middag.

Jag hade tänkt att beställa bord på det nyöppnade panget/restaurangen till mig och Maken, men det var ju tur att jag inte gjorde det, för Maken hade andra planer. Redan klockan elva på förmiddagen började han härja vid spisen och delegerade uppdrag till övriga i familjen: Prinsessan skulle göra menykort, jag skulle duka, Prinskorven hjälpte till med kökshandräckningen (och dukningen) och Kronprinsen var i den snötyngda scoutskogen.
Klockan 18.00 serverades middagen. Prinsessan och jag hade bytt om till klänning, och Kronprinsen hade slips och skjorta, Maken pressveck och skjorta och Lillprinsen huvtröja och trasig byxor. Den lila duken var beströdd med utstansade små cheruber och hjärtan, och de levande ljusen speglades i de blanka tallrikarna.
Först serverades vi Avocado and Tompepper Bruschetta: En bruschetta med en avokado/paprika och tomatsalsa med sting. Sedan en Elk Horn and Salmon Shell, dvs ihoprullade älgsalamiskivor, fyllda med färskost samt dito rökt lax.
Detta följdes av en fläderblomssorbet för att rensa paletten, Fasan-spett följdes av Citrus sorbet som följdes av en perfekt stekt känguru-filé med ugnsbakade rotsaker som såg ut som koraller.
Sedan började desserterna: En spicy mango salsa, med färsk mango, följd av en Lemon and Ginger Cheese Cake, som följdes av hallonsorbet och sist men inte minst: En hemmagjord chokladtryffel.
Sedan var det dags att diska.

Inga kommentarer: