onsdag 10 februari 2010

Borde kanske gå upp?

Pga att en del elever är ute på praktik är min enda lektion idag vid halv två. Jag borde gå upp ur sängen. NU. För gudarna ska veta att jag har att göra, men det är så skönt att inte behöva göra något, inte tänka, inte vara aktiv... Jag vet att om jag tar upp romanen jag håller på med så kommer jag att ligga kvar en timme till, och inget kommer att bli skrivet, inget kommer att bli rättat. Nä, bättre att gå in till jobbet och vara lite kreativ på plats. Jag har trettio filmer att titta igenom, tjugoåtta engelska arbeten om brottslighet att läsa, lite bits-and-bobs att rätta och ett skrivbord som är i desperat behov att en röjning.

Och så skulle jag vilja baka semlor...

Enkel efterrätt för 4

ca 4 dl Grekisk yoghurt, eller naturell yoghurt (eller vaniljyoghurt, men smaksätt då inte!!)
2 tsk råsocker
1 kryddmått äkta vanilj

Kanderade nötter/frön
2 msk smör
2 msk honung
ca 1 dl blandade nötter och frön, t ex pumpa-, solros-, pinje-


Smaksätt yoghurten och fördela i serveringsglas.

Smält smör och honung och lägg i frön och nötter och låt bubbla tills gyllenbruna. Rör ofta, det är lätt att de bränns!

Fördela de kanderade fröna och nötterna över yoghurten och servera!

2 kommentarer:

kockajäveln sa...

jag ska ju inte dra alla bageri över samma linje men det é mycket halvfabrikat ute på marknaden så jag hoppas ditt fik i falkenberg bakar sina från grunden själv:)

LottaN sa...

Man får inte pris för halvfabrikat. Självklart kan jag inte garantera att de gör precis ALLT från grunden, men det skulle förvåna mig högeligen om de stolta bagarna fuskar i någon större utsträckning, och de må vara förlåtna om de fuskar med vaniljkrämen för det är så jäääkla meckigt att få den blank och vacker men inte "skuren" - och det bakas heeeeela dagen, från tidiga morgonen till eftermiddagen, så allt är fräscht och nytt (och eftersom allt är fräscht och nytt så är det ganska tomt vid 6 när de stänger också och på lördagarna får man ibland köa för att få sitta fast de har sitt lusthus med 20 platser öppet året om.)
Michael och Helen skulle nog gilla ett studiebesök.