lördag 6 februari 2010

På darriga ben

Efter en synnerligen otillfredställande utflykt på stan i lördagsrusningen för att köpa skridskor så bestämde sig Maken och jag för att göra en expedition till Åkulla för att pröva Makens nya skidor. De lånar nämligen ut skidutrustning i bokskogen, och det är nästan gratis. Så vi struntade i barnen och stack.
Det var ganska utplockat i skidboden men jag hittade ett par gamla pjäxor och några skidor som såg lagom långa ut. Värre var det med stavar. De jag till slut valde var något för korta, men av den pålitligt klassiska bambu-varianten med rottingring längst ner, så jag kände mig ändå trygg i att jag nog skulle ta mig fram.
Skidorna var av 80-talsstuk och hade plastbeläggning, men ingen valla. Det var både bra och dåligt, för det innebar att det inte gick så fort i nedförsbackarna, men det gick å andra sidan något bakåt i uppförsbackarna.
Vi är ju hyfsat vältränade, både Maken och jag, men mest Maken, så vi valde den gröna niokilometersrundan. Det var ett misstag. Den var nämligen inte proffsspårad utan gick bitvis längst väl plogad skogsvägar, så skidorna slant både hit och dit och stannade ibland upp på en kotte eller en sten. Rätt som det var tog den gröna slingan slut och vi fick vända tillbaka och leta upp den gula slingan i stället. Och jag som precis hade sagt till Maken , att vilse lär vi ju inte kunna hamna i spåret!
Efter många om och men, fler plogade vägar, ett nödgat chokladstopp efter en svanskotebrytande vurpa i en nerförsbacke och en nära knäledsfraktur i en annan vall, hamnade vi på det blå spåret och var strax tillbaka i civilisationen igen. Efter den solitära stillheten i de snöhängda bokskogarna kändes det närmast underligt att slängas in i barnfamiljernas småprat runt korvelden, skänet i pulkabacken och de riktiga proffsen, de som åkt det blå spåret runt runt flera varv, som flåsade en i nacken.
De lånta fjädrarna hittade tillbaka till hyllor och krokar, och jag fick sticka fötterna i mina torra kängor igen. Genomsvett och darrig i benen står jag nu här och försöker fortfarande återfå full känsel i tårna. Dags för en riktigt lång och varm dusch före maten. Idag blir det lax och ris, med kall yoghurtbearnäs. Typ.

Inga kommentarer: