måndag 1 februari 2010

Vilken helg!

Ujuj, vilka dagar… Full spätta på jobbet, boken närmar sig deadline och scoutkårens 100-årsfirande är inlett.


Lördagen gick i ett: Först korvgrillning utanför stadshuset tills kläderna luktade skogsbrand och fingrarna sved. Sedan hem och byta jacka och snabbt ner till fotomuseet Olympia för en mycket underhållande visning av gamla klipp från olika garderober. Småknuttar i läderjacka, gubbar och damer i hatt och scouter och blåvingar vid Ljungsjön på 50-talet, lervälling vid Stegeborg och Kapaukernas prisbelönade film (utan ljud) om ungdomsbrottslighet från 60-talet, Indianläger vid Knobesholm och Trefoten på ett nybokskogsgrönt Tranabo från sprirande 90-tal. Mycket är synbarligen sig likt, och det är en del av scoutings charm, men man kan raskt konstatera att alla har blivit äldre och Tranabo har vuxit igen en hel del.
Jag var barmhärtigt nog inte med i någon av filmerna. Men det var min lillebror. Men jag kände inte igen honom. Jag ska köpa filmen och ge honom den i present.
Sedan rusade jag hem och slängde mig ur scoutskjortan och i badrocken, pussade Maken och sa grattis på födelsedagen innan vi vandrade iväg till grannarna för gulasch, mylta och vaniljglass. Sedan badtunna.
Förra året vid den här tiden skrev jag om en naturupplevelse vid Båvern med månglans, stjärnglitter och sjönsjungande sjöis. Badtunna i villaområde i fullmåne och 12 minus går heller inte av för hackor! Månen vandrade sin tysta ban över villataken medan vi stilla njöt vår öl i det 42 gradiga vattnet, småpratandes om allt från binära talsystem, korkade hundar, barn och om det verkligen var tillrådligt att försöka springa långpass i 10 minus och snömodd. Med istappar i håret och skrynkliga tår mös vi sedan i friggeboden en stund innan det var dags att gå hem och knyta sig.
Söndagen innehöll distriktsråd där det nya programmet och ledarboken fick lite uppmärksamhet, men huvuddelen av diskussionen rörde sig kring Camp-in-Camp organisationen på Simply Scouting. Jag ska INTE ge mig in i detta. Än i alla fall. Först boken, sedan Scoutforum, SEN kanske, men helst med stora jamboreet. Att åka som ledare för kontingenten hade varit ganska kul…

Inga kommentarer: