fredag 5 juni 2009

Arg

Betygssamtal och elände. Vikarien meddelade under sin sista lektion de betyg som hon efter många överväganden och mycket bryderi och en del konsultation med mig äntligen satt, som stipulerat i slutet av kursen.

Klassen har haft otur. Dels fick de ursprungligen mig som lärare. Som gick och brände ut mig. Sedan fick de en vikarie som är en helt annorlunda lärartyp. Som hade bokat in en långresa till andra sidan världen över jul, samt har haft otur med sjuka barn och egen sjukdom under vårterminen. På något sätt har kommunikationen med klassen fullständigt befunnit sig i två olika plan. Jag har sedan i februari varit lite granna rådgivande och inblandad i planering och bedömning, för att försöka underlätta för båda lager, och jag VET att hon kämpat som ett djur för att få in alla moment och göra uppgifter för att få bedömningsunderlag, att hon bekymrat sig om svaga elever och jobbat långt mer än de fisiga timmar som hon fått betalt för på sin timanställning. Men det har tydligen inte gått fram. Därför kom det tydligen som en chock för vissa elever att de fick IG. Och tydligen även för vissa elever att de inte fick MVG.

Ett par av killarna, som suttit längst bak i klassrummet sedan läsårets start och inte gjort fler knop än att gunga på stolen och trott att deras CS-engelska ska räcka till hela kursen blev riktigt otrevliga. Särskilt en, som dessutom har enormt hög frånvaro. Han blev så otrevlig att andra lärare reagerade och hela studiehallen tystnade. (Sedan tyckte han att jag var otrevlig mot honom när jag meddelade att man inte fick vara hur otrevlig som helst och höjde rösten en aning)

Jag är såååå glad att den här terminen är slut snart!

1 kommentar:

Jasmina sa...

hahah, roligt ! :D Jag känner igen beskrivningen av killarna.. så de finns i varje klass ! hahaahaha... Tråkigt att kommunikationen ska brista..:/ Grattis till din egen syster. :) Hälsa. Träffade honom på Campus för någon dag sen. Kraaam!