tisdag 2 juni 2009

On the roll again

Efter mina 12 km i söndags gick jag hela dagen med löparkill i fötterna, men jag hade för mycket för mig. Och det var säkert bäst för fötterna ändå, att få vila lite.

Lyckades sätta betygen jag skulle göra, utan för mycket av sedvanlig ångest. Dock upptäckte jag att jag var snålare än min medbedömare! Jag som fruktat att hon skulle vara så mycket strängare än jag! Till slut blev det 4 MVGn, 1 VG och 1 IG. Och jag blev glad, för min kollega kommenterade att det var tydligt från arbetena och loggbokssammanställning att eleverna hade fått fin handledning. Man behöver små kommentarer som det!

Annars tillbringades ganska stor del av dagen med småpluttgrejer som ska göras, och däremellan peppdiskussioner med trötta, förtvivlade kollegor som tampas med rektorer som försöker genomföra de besparingar som förvaltningen ålagt dem - dvs lägga ytterligare undervisning i våra tjänstefördelningar. Igår satt jag och räknade på en kollegas tjänstefördelning. För några år sedan var jängse praxis att lärare i teoretiska ämnen hade 520 timmars undervisning på ett år (och sedan en del annat ovanpå det, är bäst att tillägga, innan någon vän av ordning börjar gaffla om hur BRA vi har det!) I hennes tjänstfördelning för nästa år fanns 800 timmars undervisning! Plus att hon är elevhandledare i en slitig klass med mycket bekymmer, plus att hon är ansvarig för ett Commenius projekt med stort dokumentationskrav och anordnande av utbyten varje år.... Dessutom hade man slagit ihop flera av grupperna till STORA grupper med blandade steg! (Commenius-projektet förväntas hon sköta på fritiden)

Sedan hastade jag dock i väg till VV. I huvudet hade jag redan ställt in mig på en liten ökning, men hoppades i alla fall på att jag stått still.

-1,3 kg på två veckor! Och nu har jag bara 4 hg till mål! (Det blir lite kämpigt med både examensfest och bröllop i vägen, men det får väl ta ett par veckor då.)

Idag blir det kålsoppa till lunch, igen, för jag hann inte med att laga något i går, och så har jag tagit upp kyckling ur frysen för att göra kycklinggryta eller något i kväll. Nu är det dags att fixa snälllek till 08SPA och dra sig in till jobbet. Kanske kan ta en liten löptur i kväll när det svalnat.

Inga kommentarer: