onsdag 24 juni 2009

Produktivt

Som jag har grejat. Prövade morsans förslag på trädgårdsterapi och klippte gräs, klippte buskar och klippte träd. Började trimma mitt vinbärsträd, men insåg att jag var tvungen att slå i mina lexion för att kunna klippa rätt skott. Så jag fortsatte med att klippa lite luftskott på träden.

Förutom det har jag varit och tittat på Jörnmarks utställning om glömda platser på Falkenbergs museum. En besvikelse dock. Ta och titta på hans web-sida, http://www.jornmark.se/places.aspx, i stället, eller köp böckerna.

Jag har gjort andra saker också, t ex lagat risotto. Den blev god.

Lottas improviserade Räkrisotto. (6 stora port) 3,5 p

1 msk olivolja (3p)
5 dl aivoriris (eller grötris) 12p
1 gul lök
1 röd paprika
2 röda chilifrukter
10 skogschampinjoner
haricot vert, en näve delade i 3-4 cm bitar
5 dl skalade räkor (5p)
2 grönsaksbuljongtärningar (1p)
2 dl matlagningsvin (1p)

Fräs löken i oljan. Tillsätt riset och fräs lite till. Tillsätt de hackade chilifrukterna, svampen och paprikan. Sedan buljongtärningen och späd med vinet och vatten till det precis täcker riset.
Rör. Späd med mer vatten och rör. Låt puttra på svag värme och rör och späd med mer vatten när det behövs. Salta och peppra om det behövs. Risotton ska vara krämig. Tillsätt räkor och haricot vert de sista minutrarna.

Servera med sallad.

1 kommentar:

Suzan sa...

låter gott, men jag som kör GI får hoppa över riset ;)