måndag 28 september 2009

Sex till lunch

Nä, nu jäklar! Efter tre veckor av indulgance, vin och choklad så får det bli skärpning! Tillbaka i fållan och organisera maten! Morgonens gröt, med gryn av quinoa och havre, kryddades med antioxidantrika blåbär, men lunchen fick bli en hämtsallad. Det blir ju så när man inte kommer sig för att laga något med reda!

Jag räknade ut att de senaste två veckorna har jag lagt ca 500 kr bara på lunch! Idioti, när jag med ganska så minimal tidsinsatts kan äta lunch 10 arbetsdagar för max hälften av den kostnaden, genom att laga liiiite extra till middag, och ett par skitbilliga soppor. Men igår blev det alltså hämtsallad. Med räkor. Och ett ägg, vars gula var så blek att den nästan inte skiljde sig från vitan... Hmmmm, vad beror så'nt på?

Jag vet att man under en period gav hönsen färg i fodret för att gulan skulle bli mer aptitligt gul. Det lär vara förbjudet nu för tiden, men de flesta gulor är ändå ganska ... gula. Ibland är de nästan röd-orange! Finns det någon ägg-expert som kan förklara?

Efter lunch gick jag hem till Links för att förbereda kvällens Förbundsmötesmöte. Hans dam hade bakat god sockerkaka, med hyvlad tumme och choklad. På VV serverades goood smothie för 1 point, vilket var tur, eftersom jag vid det här laget kände mig lite hungrig, kakan till trots. Sedan till mötet slank det ner ett par, tre pepparkakor, trots att jag BESTÄMT att nu skulle jag inte äta mer sött!

Men när jag kom hem fixade jag god, lätt middag!

Ungsbakad portabello med Chilikeso (2points)

1 st portabellochampinjon
1 dl chilikeso
1/4 hackad röd lök
1 skiva rökt smörgåskalkon
1/5 tsk smör
salt

Löken, champinjon-stammen och den finskurna kalkonen fräses snabbt i en halv tsk smör, blandas i keson. Smaka av med salt. Röran lägges sedan på champinjonen, som bakas i ugnen i ca 20 min på 225 grader. Njut med fräsch sallad.

Kostnad: Billig
Svårighetsgrad: Skitlätt
Tidsåtgång: 10 min + 20 min i ugnen.

1 kommentar:

Links sa...

Jag hjälpte också till med sockerkakan :P