söndag 7 december 2008

Bookcrossing och julefrid

När jag kom hem till Bästis igår, kom Lillprinsens "Lillebror" och mötte i hallen. I handen hade han ett vackert dekorerat kuvert som han räckte fram. Det visade sig vara en present: Ett vykort med en klipputpappersmodell av en segelskuta och receptet på Luddes egen glögg, omsorgsfullt nedplitat.
Modellen ska jag bygga senare idag, och glöggen kokade jag igår, och den var JÄTTEGOD! Så därför bjuder jag gärna mina läsare på detta fantastiska recept:
Ludwigs egen glögg
2 kanelstänger
1 pomeransskal
8 kryddnejlikor
8 kardemummakapslar
1 bit torkad ingefära
Låt kryddorna koka i ca en halvtimme i 1 till 1/5 liter vatten. Häll i en halv liter outspädd svartvinbärssaft och en halv liter julmust.
Sov till halv elva idag igen. Det är skönt att sova och idag är en sådan dag som humöret helst vill vara i avskildhet. Skulle vilja puttra omkring utan att vilja behöva prata med någon, lyssna på musik eller talbok och bygga ööööörn (Gugglan blev färdig tillslut), men Maken vill vara social samtidigt som han försöker jobba med sin uppsats, och det ringer på dörren och har sig....

Eftersom han nu har kommit på ett nytt sätt att jobba får jag ha min dator ibland. Just nu lyssnar jag på Boomtown Rats, Spotify är satt på 70-tals punk.
Har fått min första Bookcrossing entry (som inte är min egen). Någon har hittat Torsken och hans vänner på Stålboms och låter den nu vandra vidare...

1 kommentar:

Berander sa...

Vad är Bookcrossing entry?!