torsdag 4 december 2008

Retoriska krumbukter

... och nu när det blir ny budget i januari föreslår jag att vi inte är försiktiga och sparar, för då kanske det blir som i år och vi förlorar de sista 30 000 kronorna pga av köpstoppet. Så är det något ni känner att ni önskar?
Ämnesansvariga läraren tittar forskande på församlingen.
-Ja, lite mer korta teveprogram att använda i undervisningen. 30 minuter är ett bra format, säger Flitiga Lisa.
-Vi har tittat på en serie dokumentärer om författare som kan vara bra, men de kostar 20 pund styck...
-Och så om det finns något underhållande, fyller Kloka Klara i. Byggelever gillar att bli underhållna.
-Ja, det hade varit bra om vi kunde få Ed Stone på DVD, den gillar de ju, säger jag.
-Den är bra! Den är ju lite rolig och lite snuskig och språket är ju modernt.
-Vadå snuskig?
Moralens Väktare rätar på ryggen och rynkar pannan.
-Det är ju ganska oskyldigt. Den är ju faktiskt gjord för engelska-undervisning, säger Mia-Pia överslätande.
-Jag har använt Sugar Rush, den är populär, säger jag.
-Men är det verkligen något att visa?
Nu är Moralens Väktare klarvaken, och huden på hans hals börjar vibrera. Ögonen blir smala springor.
-Vad är Sugar Rush? frågar Kloka Klara intresserat.
-En engelsk ungdomserie, ganska explicit, en hel del svordomar. Fucking Åmål gånger tio ungefär... säger jag entusiastiskt.
-Och det tycker du är LÄMPLIGT att visa?!
Moralens Väktare nästan hoppar i stolen och hans röst är pressad och spänd.
-Ja... säger jag tveksamt, eftersom jag snabbt insett min fadäs och försöker köpa tid.
-Matas inte ungdomarna med tillräckligt mycket sådant! Ska inte skolan stå för vissa IDEAL?
-Men när vi visar sådant de ändå ser så har vi ju en chans att bemöta och diskutera...
-Men HOMOSEXUALITET och PROMISKUITET?! Är det sådant som vi ska visa!?
-Det är ju knappast så att de aldrig kommit i kontakt med sådana här frågor förut...
Jag känner pulsen hårt i bröstet. Den lilla Jante-mej har fått luft under vingarna och ler skadeglatt åt att min undervisning blir ifrågasatt, och hon fladdrar roat runt i mitt bröst.
-Din första vikarie var CHOCKAD!
- Ja, jag hörde det.
-Och HUR använder du den där, den där, den där....
Jag andas in, och den del av mig som VET att jag är en BRA lärare, som har god nivå på min undervisning, som ställer krav på mina elever och ger dem utmaningar och tar dem och deras verklighet på allvar, gaskar upp sig och rycker ner Jante-mej med hårda händer.
-Jag tar ut relevanta glosor, visar den antingen med engelsk text eller utan beroende på vilken grupp det handlar om. Vi ser den tillsammans, diskuterar antingen språkfrågor eller ...
-SPRÅKFRÅGOR? Vad är det för språkfrågor? Vilka svordomar som är värst?
-Ja, bland annat språknivåer, eller accenter eller kanske något stående uttryck eller ursprunget av ett ord eller så. Och sedan diskuterar vi etiska frågor...
Återigen blir jag avbruten av Moralens Väktare, vars kinder darrar som livrädda kaniner under brinnande ögonglipor. Han förmår knappt att hålla sin röst under kontroll.
-Jaha, på vilket sätt då? FÖRESPRÅKAR du den sortens liv? ONORMALA beteendemönster och promiskiöshet och drogmissbruk.
-Själv kan jag inte direkt se att det skulle vara ONORMALT att utforska sin sexuallitet, eller vara homosexuell. Och tråkigt nog måste man nog anse att en så stor del av världens befolkning super och röker så att det måste betraktas som normalt. Och när det förekommer droger i serien är det ju bra att kunna ta upp och diskutera det...
-Jag kan ju inte påstå att jag tycker serien verkar speciellt lockande, och förstår ju inte varför den skulle ha sådan dragningskraft på eleverna. Sådan skit behöver jag inte titta på!
-Så du har inte sett den då?
-Nej, det behöver jag verkligen inte!
-Jag tycker den är underhållande, och eleverna tycker verkligen mycket om den, försvarar Min Vikarie min ståndpunkt. Han ignorerar henne.
-Jag tycker väl ändå att vi har en PLIKT att upprätthålla vissa ideal och visa på de GODA exemplen, inte framhålla HOMOSEXUALITET och drogmissbruk som något NORMALT!
Diskussionen pågick ytterligare några minuter. Jag lyckades hålla mig lugn och bemöta den så kallade argumentationen på ett balanserat, om ändå inte retoriskt fantastiskt sätt. Till slut hade Moralens Väktare målat in sig i så många hörn att han började spotta och fräsa och påstod att jag sade emot mig själv. Då bröt Ämnesansvariga Läraren, med att säga:
-Eftersom bara två av de närvarande har sett serien, så känns diskussionen en smula irrelevant. Vi kanske ska ta nästa konferens till att se ett avsnitt och diskutera det?
***
Jag sprang en stund senare på Rektorn, som skrattade gott när jag skamset bekände att jag återigen upprört Moralens Väktare.
-Haha! Han behöver ruskas om ibland.
-Tydligen hade min första vikarie varit en smula chockad...
Av hennes svar förstod jag att Moralens Väktare redan varit och beklagat sig för Rektorn, och jag undrade vad han mer hade sagt...
-Ta lite godis, det behöver du efter en sådan pers.
Hon fyllde min klänningsficka med smågodis, så jag överlevde mitt utvecklingssamtal.
(Ovan återgivna diskussion är något komprimerad, återgiven ur minnet och är därför inte någon exakt redogörelse för det faktiska händelseförloppet. Dock är ingenting på något sätt överdrivet eller förskönat, och författaren har försökt att ge redogörelsen viss objektivitet genom att inte använda självvalda subjektiviserande ord.)

2 kommentarer:

Berander sa...

Älskling!!! Aj löv jo! Du är bara så bra *asg*

Jo den där moralens väktare... *suck* No further comments, vi vet ju alla vem det är.

Hade du varit min engelskalärare hade jag kysst dina fötter och dyrkat marken där du gick. säkert hade jag på ett inte alltför oskyldigt viss försökt förföra dig oxå men det är en annan historia. *hehe*

Förövrigt hade jag just moralens väktare som lärare i engelska i tre långa år. Lycka var när Jimmy E då & då vikarierade :P

Anonym sa...

Jag förstår genast att alla upplyftande och roliga diskussioner om One Tree Hill för att inte tala om Dawsons Creek och Beverly Hills 90210 (d.ä.) som jag har hade på bildlektionerna är SNUSKIGA (kan ni minnas det dessa program var det?).

Jag stoppar genast huvudet i sanden som en god liten struts och börjar leva under devisen: Om jag inte tycker om det så finns det inte! Kanske jag ska starta en struts-sekt också, eller be till gud att de lärare som vill ha jobb får jobb (sic!).

Nästa gång jag ser dig får du lite godis av mig med! Bra rutet!