måndag 22 december 2008

Träningsvärk i skruvarmen

...sa handbollsspelaren. Nä, skämt å sidå så är jag stel lite varstans. Det tog ett tag att komma igång igår, men Lillprinsen och Bästis son kom och undrade om de inte kunde få gjuta ljusen nu då och de fick göra ett var. Sedan kom Bästis, och henne är det ju fart på, så vi fick demonterat monsterskrivbordet, och röjt plats för det "nya", kompisrecyclade, skrivbordet i behändigare storlek. Dessvärre gick det inte ens medelst skateboard att få in den gedigna 40-talspjäsen genom den trånga gången utan att skruva av skivan. På den tiden var det inga spånplatter träplugg och en skruv i varje hörn inte! Inne i skåpet skulle fyra skruvar ur, i hyllorna ytterligare åtta. Som suttit sedan hedenös. I solit trä. Tungt var det, sa Bill.

Men sedan höll jag på! Jag städade och plockade och pyntade och sorterade, dirigerade och flyttade runt. Den "tillfälliga" kontorsförvaringen i två flyttlådor i matsalen rationaliserades ner till två skokartonger som gömdes på den outnyttjade hyllan under datorbordet (som jag bestämde mig för att bara slänga en julduk över när det blir dags för julmiddag), "el-lådan" befriades från gamla petskydd, lampskärmar, telefonsladdar och en och annan disfunktionell gammal tajmer, snörlådan avtrasslades och återfick sitt lock, fönsterbrädorna avkläddes sitt lager av gamla flugor, avlaggda blad och damm. Lillprinsen gav dadelpalmodlingen från förra året och Makens julkaktus- och pengaträd-sticklingar ett nytt hem över julen...

Så nu är det nästan lite snyggt i de allmäna utrymmena. Så länge det regnar och är mörkt hela julen så kan jag nog komma undan... Idag ska Maken och jag handla julmaten. Ujuj, hoppas bara energin räcker hela denna dagen också.

1 kommentar:

Anonym sa...

Ser att du kör min favoritterapi: städning. Boktipset "Rensa i röran med Feng Shui" av Karen Kingston har fått mig att bli höglös istället för håglös och mindre tyngd av gammal skit!!! Rekommenderas varmt till var och en som har fastnat lite och behöver piggas upp.

Många julkramar till dig och familjen! Även secondhandhunden!