måndag 13 april 2009

Buss ut i spenaten

Fortfarande något matt i magen följde jag ändå med ut till Morsan och Jan. Maken hade fått låna en mini-buss och vi packade in Maggie, Fin, Prinsarna, Prinsessan och två hundar i den, pausade i Holsjunga där vi kastade smörgås och anlände skogen strax före elva.

Jag gick de sista tre km med hundarna. Det var ljuvligt i vårsolen. Jag hade bara t-shirt och i dikena låg det fortfarande snö, även om tussilagon tittade upp i andra dikesrenar. Hunden njöt i fulla drag och rullade sig i varje ljungtuva han hittade, slängde sig i varje unggran och försökte hitta så många fästingar han kunde. Den andra hunden, som inte är så van vid skogspromenader, eller motion över huvudtaget, tyckte att det var lite konstigt och gick mest och väntade på att bilen skulle komma tillbaka och plocka upp oss.

Till lunch väntade nässelsoppa och rådjursgryta. Fantastiskt gott! Fast det tyckte väl inte ungarna kanske. Sedan blev det påsktårta med kycklingar. Min Morsa har alltid tårta med marsipantomtar till jul och marsipankycklingar till påsk. Säkert som ammen i kyrkan.

Sedan skulle vi gå en promenad. Den blev ledsamt kort, eftersom både Maggie och Morsans Valp var trötta. Valpen fick bäras bitvis, medan Maken tog hand om den astma-väsande äldre damen. Jag hade gärna knatat iväg ut i spenaten längre, och försökt att rekonstruera min vinterpromenad i skogen med Hunden, men det var uppenbarligen inte läge för detta. Istället hamnade vi allihopa i solen på tunet, där vi låg och skaffade oss fräknar tills det var dags att åka hem och laga lammstek.

Jag lämnade Maken i köket, medan jag klöv ved med min nya yxa. Den har något för kort skaft, och veden lyckades hoppa upp och slå mig på fingrarna ett par gånger, varför jag idag är öm om dem. Men jag eldade lite hela kvällen, för att hålla de förälskade kråkorna från min skorsten.

Idag SKA jag ut och jogga långt. Men inte förrän jag sovit en runda till.

Inga kommentarer: