torsdag 23 april 2009

Veckan över, överlevde.

Som lärare kommer du aldrig ifrån arbetsanhopningar. Eftersom jag är sjukskriven så slipper jag flera sådan klassiska: Jag har inte några B-kursprov i svenska i år, och min vikarie åkte på både höstens nationella prov i engelska, såväl som vårens. (Visserligen var jag tvungen att läsa igenom dem i höstas för att hjälpa henne att sätta betyg...) Men idag var det projektarbetsredovisningar, vilket har inneburit att jag har tillbringat all min förtroendetid x 2 med att sätta samman ett körschema, göra lokalombokningar och skaffa fram den tekniska utrustningen, samt lugna ett antal av de redovisande när de varit oroliga för hur det ska gå...

Nåväl, det gick alldeles förträffligt. Allt flöt. Till och med tekniken fungerade.

Sedan var det personalkonferens, där vi fick veta att vi drabbas ordentligt av besparingarna, men det är inte klart hur. Klart är att vi måste koncentera oss på kärnverksamheten. Som om det inte är det vi gör HELA tiden! När fanns det ekonomiskt utrymme att satsa på något annat?! Förutom vissa resor som faktiskt säljer utbildningen! Jag medger att det finns vissa inslag som inte varit kärnverksamhet som bidragit till min sjukskrivning, som BookCrossing (gratis) och förmedlande av internet adresser, extra IT-support och allmän hjälpsamhet, som lett till samarbete över ämnesgränserna och en del roliga projekt. Tjänsterna kommer alltså att förtätas ytterligare- större klasser, mer undervisning, så vi kan koncentera oss på kärnverksamhet. Bra. Skolutveckling skulle ju kunna kosta pengar.

Jag hoppas att de inser att PR inte är kärnverksamhet.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag så en rubrik igår: lärarna måste arbeta mera. Tänk - inte visste jag att adrenalin kunde tillverkas så snabbt ;-)