fredag 3 april 2009

Löneanspråk

För att få högsta utdelning på lönestegen bör man, förutom att ha ägnat sig åt det vanliga, dvs undervisning och handledning av elever, och att utvecklat denna verksamhet, även ägna sig åt att utveckla pedagogik och annat för att stärka hela skolan.

Det må vara förmätet av mig att tycka att vår lilla del av den pedagogiska utvecklingsgruppen, som förändrade hela mottagandet av de nya ettorna och väckte en herrans massa diskussioner om bemötande och som fick så ofantligt mycket uppmärksamhet och beröm och vars arbete förevisades skolverket vid inspektion, gjort just det. Plus att vi nästan knäckte oss själva på köpet.

INGEN av oss hamnade i det högsta lönebandet. Inte heller den unga, ambitiösa kollegan, som mer eller mindre ensam tagit initiativ till, ordnat fram material, föreläsare, lektionsförslag, diskussionsmaterial och lagt grunden för de 6 terminsteman som enligt beslut från skolledningen ska rulla de närmaste åren. Inte heller kollegorna från matematikinstutitionen, som arrangerade länsstudiedag, och vars arbete glatt visas upp för politiker och tjänstemän som skrytverk.

För egen del, eftersom jag under större delen av året varit sjukskriven, kan jag tycka att min lön var rättvis (även om jag vet att inte sjukskrivning ska påverka löneutvecklingen), men jag tycker det är djupt orättvist för mina kollegor. Det må handla om ett par hundra spänn, men det vore förbaskat roligt att få veta vad det är som de 15 som håvat in de 1381 kr, har gjort?

Inga kommentarer: