måndag 6 april 2009

Studieobjekt

Tack, Johan, för att du såg till att jag kom ut på promenad i solen! Juste intellektuell imput i kombination med motion var precis vad doktorn ordinerade.

Sedan blev jag intervjuad av två blivande socionomer. Jag vill inte komma till insikten att jag nog inte ska vara lärare, men det lutar mer och mer ditåt.

I en lärares jobb ingår undervisning, coaching, administration, bedömning (myndighetsutövande) och skolutveckling. Inom administration ligger förutom frånvarorapportering, att hålla reda på IUPer, portfolios och att förbereda EVKer och åtgärdsplaner, och i undervisningsbiten ryms även framtagande av undervisningsmateriel, källkritik och kontrollerande av elevers källor och den allmäna rättningen. Min erfarenhet säger att de flesta lärare är jätteduktiga på en eller två delar av jobbet, vissa koncentrerar sig på en, andra skiter i det mesta. Men ingen klarar att göra alltihop. Och det är det som krävs av oss. Jag vet inte om jag orkar att kompromissa längre. Men vad ska jag göra istället?

Jag mår i alla fall 10 gånger bättre kl 16.00 än kl 8.00.

1 kommentar:

bjorn sa...

Jag är inte säker på att "inte göra allt" (bra) är detsamma som att kompromissa...

Gör det du är bra på - bra, och skit i att det andra blir mindre bra!