måndag 13 april 2009

Kloka ord

Fick det här på mejlen just precis. Byt"scouten" och "pojken" mot "eleven" och det blir en instruktion för hur man bör bedriva modern undervisning.

1. Ha höga mål för ögonen, försök att se resultatet tio år framåt i tiden och se detaljerna idag för att nå målet.
2. Ge ansvar till patrulledaren. Äldre barn lär yngre.
3. Hitta vad som finns i varje pojke, ta fatt i det goda och utveckla det. Ge möjligheter till friluftsliv, visa alla möjligheter som finns i naturen. En ledare behöver inte vara allvetare, det finns andra som också kan.
4. Påtvinga inte kunskap, väck nyfikenhet och lust till att söka egna kunskaper. Ge aktiviteter genast, skolundervisning är tråkigt.Ge teori i små portioner med många berättelser och exempel, demonstrationer och praktiska övningar genom lekar och tävlingar.
5. Ge verkligt ansvar, låt medarbetarna lösa uppgifter på sitt eget sätt. Delegera. Sätt scouten i centrum, uppmuntra, lyssna och iaktta.
6. Nyckeln till framgångsrik utbildning är inte så mycket att lära ut som att få scouten till att lära sig själv. Låt dem få arbeta med uppgifter, själva eller tillsammans med andra, tills de genom egna erfarenheter har funnit lösningen.
7. Möt pojkens behov, drömmar och önskningar i de olika åldrarna i hans liv. Arbeta med varje pojke och inte med hela gruppen på samma sätt.
8. Ledaren är ett exempel och ett ideal för scouterna. Det är något du skal glädja dig åt men det innebär ett stort ansvar.
9. Visa vad du förväntar dig av scouterna, sätt upp ideal!




Baden-Powells syn på ledarskapet 1907. Klok gubbe, han! (Jag tog bort första punkten om att ledaren inte ska vara lärare, präst och lite annat... BP hade inte så höga tankar om skolan och pedagoger, även om han ofta påpekade för "pojkarna" hur viktigt det var att lyssna på lärarna och skaffa sig utbildning, men själv var han en av de där stökiga ungarna, som hellre skolkade och byggde dammar i skogen.)

Inga kommentarer: