onsdag 26 augusti 2009

Fyndiga svar kommer alltid sent

-Kan vi inte göra något roligt snart!?

Ja, vad svarar man på det när man precis står i inledningsfasen av vad man själv tycker är ett mycket pedagogiskt och intressant upplägg och blir avbruten av rastlös elev som inte kan sitta still och hålla snattran i tre sekunder när någon annan pratar (och nej, det finns inga bokstavskombinationer att skylla på). Jag andades och försökte stävja draken i bröstet för sjätte gången under lektionen.
-Väntar du så blir det kanske roligt sedan, klämde jag i med ett krystat leende som jag försökte få att inte se ut som en onskefull hånkrökning av läpp.

Vad jag skulle svarat:
-Ja du, jag har ju betalt för att undervisa dig, inte underhålla dig.
-Ledsen, lekgruppen är i sal 201.
-Clowninriktningen på samhällsprogrammet fick lägga ner pga bristande elevunderlag.
-Sorry, vill du ha roligt får du söka till friskola, här sysslar vi med kunskap i första hand.
-Tyvärr, neddragningarna har gjort att vi blir tvungna att skära i humorbudgeten.

eller något annat spirituellt. Men det gjorde jag inte. Och personen i fråga lär väl inte göra något den här terminen heller, med ursäkten att hen inte är tillräckligt inspirerad av undervisningen för att kunna motivera sig att utföra några uppgifter. Synd om hen är det.

Inga kommentarer: