söndag 23 augusti 2009

På luffen

Lillprinsen och jag har varit på luffen, hela vägen till Göteborg. Det är trevligt att luffa med Lillprinsen. Det enda man behöver tänka på är att han går ganska långsamt och tittar på många saker på vägen, vilket kan medföra att man kan tappa bort honom i folksamlingar. Annars är han självgående, tålig och ganska billig i drift, men blir hemskt glad över en bulle, eller en milkshake.

Nu var inte vår utflykt så vansinnigt vådlig. Vi skulle bara hem till Syster Yster, Heinz, Anton och alla miljoner katterna. På vägen dit så svängde vi inom Naturkompaniet och dregglade över alla roliga friluftsprylar som man kan äga. Hela julens önskelista är nu ordnad, särskilt som Prinskorven bad att få en katalog för att kunna ringa in och visa.

Dessvärre kunde vi konstatera efter att ha inspekterat de sötaste små kissekatterna i hela världen, och Prinsen tillbringat 20 minuter i det ganska katttäta, lufttäta och allergentäta kattrummet, att det nog föreligger en viss överkänslighet mot det felinska släktet hos Prinskorven: Han snörvlade, nös och ögonen svullnade lite. Mammorna petade i honom en antihistamintablett och så gick vi till Liseberg istället. Men det blir ingen katt hemmavid i alla fall. Förutom en lätt snuva gick resten av besöket bra, inklusive sovandet.

Själv passade jag på att springa Midnattsloppet. Detta är en sysselsättning som kan rekomenderas! Riktig partystämning, med discoljus och allt. Liten aning för trångt för att slå något slags personligt rekord, men å andra sidan så gjorde de 10 sekunderna extra per km att jag kände mig ruskigt fräsch efter loppet och hade lätt kunnat gå ut och dansa efteråt. Men i stället gick jag hem till Syster, som mötte upp efter loppet, inspekterade min medalj och faktiskt var riktigt nöjd med min insats, och åt fler ostbågar, innan jag tvärsomnade mellan min och hennes son och sov som en gris ända till jag vaknade.

Men det tar att vara på luffen. På tåget hem så somnade jag nästan, och nu känner jag mig riktigt pömsig. Fast jag egentligen borde förbereda lektioner och tänka scouting. Men jag tror jag lägger mig i hängmattan och bara andas en liten stund till. Det är riktigt härligt höstväder!

Inga kommentarer: