torsdag 26 november 2009

Äntligen en soppa!

Det har varit torrt på soppfronten det senaste. Inspirationen har inte varit på topp, men idag rann lusten till. Så idag blev det för en gångs skull dubbla middagar: Potatisgratäng med bacon, ost och grädde till Maken och telingarna och soppa till mig.

Jag hittade ett par palsternackor i matkällaren. Palsternacka kan ibland bli lite sött, och är därför svårt i soppa tycker jag. Jag hade egentligen bara ett sopprecept med palsternacka, som jag ska dela med mig av någon annan gång. Det inbegriper rostande i ugn, parmesan, olivolja, vitlök och grädde. Och det är lite mer komplicerat än vad jag orkade med idag. Så jag fnulade. Och drömde ihop den här:


Lottas palsternacksoppa med balsambakad rödlök

8 portioner à 1 propoint


Ingredienser:

2 palsternackor (ca 300 g)
4 potatisar (medelstora)
2 gula lökar
1 tsk olivolja
1 tsk hel kummin
4 buljongtärningar
ca 16 dl vatten


1-2 stora rödlökar
1 tsk olivolja
2 msk balsamvinäger
salt, svartpeppar

Värm ugnen till 200 grader. Klyfta rödlöken och lägg den i en med oljan smord ugnsfast form, inte för stor. Salta, peppra och häll över balsamvinägern. Låt löken baka i ugnen tills den mjuknar och bli lite karamelliserad.


Hacka löken. Fräs på medelvärme i oljan. Löken ska bli glansig och gyllene, men inte få färg. Tillsätt kumminfröna och fräs ytterligare någon minut.

Tillsätt potatis och palsternackor i bitar. Häll på vatten så det täcker och tillsätt buljongtärningarna och svartpeppar. Låt koka till rotfrukterna är mjuka.

Mixa soppan och tillsätt vatten till önskad konsistens. Servera med lite av den ugnsbakade rödlöken på toppen.
Tidsåtgång: 30-40 min
Svårighetsgrad: Lätt
Kostnad: Billig
Och tänk! Den blev precis så god som jag trodde att den skulle bli!!!

(Om man vill kan man lyxa till med lite grädde i soppan och knaperstekt bacon ovanpå, tillsammans med löken, men då får man räkna om propointsvärdet)



Inga kommentarer: