torsdag 5 november 2009

Utvecklingssamtal

Utvecklingssamtalet ska leda framåt i en elevs kunskapsinhämtning. Varje lärare ska upplysa sin elev om var eleven ligger och vad eleven kan göra för att nå nästa steg i sin utveckling. Ändå, när man frågar eleverna, har de väldigt sällan någon klar uppfattning om vad läraren tycker om deras insatser.

Som handledare söker jag inför varje utvecklingssamtal information hos mina kollegor om hur mina elevers utveckling ser ut. Underlaget ser otroligt olika ut. Allt från en lista med olika antal +, Excell-dokument med redovisning av elevernas provresultat, små personliga anteckningar om elevernas intresse, närvaro och flit, men väldigt sällan vad eleven bör göra för att utvecklas vidare. Vissa elever får omdömen från flera lärare, mycket sällan i alla ämnen; andra får inga omdömen alls.

Själv försöker jag bemöda mig med att skriva några rader om vad vi gjort i kursen sedan det senaste samtalet, några rader om varje elevs resultat och om det är tillräckligt långt in i kursen också vilken betygsprognos jag har, och vad eleven bör göra för att nå vidare. Jag skriver även noteringar om det jag inte är nöjd med: Motivation, närvaro, arbetsinsats. Jag försöker att framföra kritiken på ett konstruktivt sätt, men utan att dalta. Det tar tid, men jag har funnit att betygssättningen blir oerhört mycket lättare när kursen väl är slut. En klass tar kanske 2 till 2 1/2 timma. Mina kollegor tycker det är idioti att lägga så mycket tid på ömdömen, och jag kan hålla med. Jag undervisar 4 klasser och jobbar 75%. När jag börjar jobba 100% så ska jag ha 6 klasser. Det blir 12-18 timmar, två gånger om året. Förutom att det blir lättare att sätta betyg hoppas jag att varje elev, och elevens föräldrar känner att läraren har sett dem och är ett stöd.
Mina kollegor säger att jag måste sänka mina ambitioner för att rädda mig själv. Jag känner att jag gör det jag tycker är rätt, men håller med om att tiden inte riktigt räcker till.

På kommunens grundskolor har man ett program som heter Unikum, som tillåter lärare, föräldrar och elever att ha insyn i och tillgång till elevens IUP. Jag tycker att det verkar vara ett fantastiskt instrument. Men det tar tid för läraren att fylla i målsättningar och måluppfyllelse för alla ämnen och alla elever. Meningen är att systemet ska fyllas i fortlöpande, men det blir än så länge bara två gånger om året, precis innan utvecklingssamtalet. Men det blir verkligen ett bra samtal! Som förälder vet jag redan i förväg allt om mitt barns resultat, jag kan ställa rätt frågor, och vi kan ha en konstruktiv diskussion kring mitt barns kunskapsinhämtning. Jag hoppas att vi får ett liknande system för gymnasiet! Snart!

Inga kommentarer: