onsdag 4 november 2009

Kålexperiment

Jag hade så när glömt mitt i skymningslandet påkomna kålpuddingrecept innan jag ens hann testa det! Jag utelämnade faktiskt risgrynen, för jag glömde dem, och bestämde mig för att inte använda salvia, utan kryddpeppar. Det blev gott. Mycket gott faktiskt.


LottaNs vegetariska kålpudding
6 port/4 p

1 st medelstort rödkålshuvud, drygt 1 kg, typ
1 msk smör
1 msk sirap
2 dl gröna linser (Lägg linserna i blöt över natten i osaltat vatten!)
500 g keso
salt,
svartpeppar
2 krm malen kryddpeppar
lagerblad

Koka linserna tillsammans med lagerbladet tills de är mjuka, men inte mosiga, ca 15 min. Slå av vattnet och låt svalna.

Under tiden, skär kålen i bitar och fräs i smöret, antingen i ugnen eller i stekpanna. När kålen mjuknat så tillsätt sirapen, salta och peppra efter smak.

Blanda linserna med keson, salta, peppra och tillsätt även den malda kryddpepparn. Smaka av!

Lägg hälften av den brynta rödkålen i botten av en ugnsfast form (ev smörj lätt). Täck med keso-linsblandningen. Krön med resten av kålen. Grädda i 175 grader i 45 minuter.

Njut med potatis, brunsås och lingon.

Om du vill ha en fast pudding med mer av "köttpudding"-konsistens tror jag att det skulle funka att blanda i ett par ägg i kesolinssmeten. Ska pröva det nästa gång.


Kostnad: Billig (på hösten är kålen i säsong!)
Svårighetsgrad: Ganska enkel
Tidsåtgång: 10 min kvällen före + 1 1/2 timme.
Pointsvärde per portion: (utan tillbehör) 4 points

Och förresten: Både linser och keso är duoval! (kålen är gratis)

Inga kommentarer: