torsdag 5 november 2009

Sol i soppan i alla fall...

Det är så grått och tråkigt och råkallt att man bara måste äta färgglad mat! För ett par veckor sedan köpte jag ett par Butternut squash. Sedan köpte Maken en till. Och vi var inte ensamma! Både Mat-Niclas och Mat-Tina lagade Butternut förra veckan.

Men jag orkade inte riktigt att ta tag i något soppkok alls då. Men idag, när jag kom hem efter att ha skrivit 1000 omdömen (kändes det som), gick jag ner i matkällaren och hämtade de blekgula skönheterna, bakade dem i ugnen och gjorde dem ännu vackrare innan de gick i grytan.


Resultatet blev riktigt bra!

Butternut Squash-soppa Impro
6-8 portioner/ ca 2 points
2 medelstora Butternut
4 vitlöksklyftor
2 medelstora potatisar
3 dl kyckling fond (eller 2 buljongtärningar)
saften från en halv citron
några stänk olivolja
chiliflakes
salt, peppar
1 dl grädde
2 dl gröna ärtor

Klyv butternuttarna och ta ut kärnorna. Lägg en skalad vitlöksklyfta i varje frögrop, salta och strö chiliflakes (eller malen chili) och salt över pumpa-halvorna. Stänk över lite god olivolja.
Baka i ugn i 200 grader i ca 40 minuter, eller till pumpan börjat få en gyllenbrun yta och mjuknat.

Koka potatisen i vatten. När pumpan är färdig, gröp ut inkråmet och lägg i potatis-grytan tillsammans med vitlöksklyftorna. Tillsätt citronsaften och mixa soppan slät. Tillsätt sedan grädden och låt koka upp. Häll i ärtorna och låt dem bli mjuka.
Servera med färskt bröd och en god ost.
Svårighetsgrad: Medelsvår
Kostnad: Medeldyr
Tidsåtgång: ca 90 min
Points per port: 2-3 points

Inga kommentarer: