söndag 1 mars 2009

Arg tant...

Hade gräsligt dåligt samvete för att jag inte gjort min läxa och rättat igenom elevernas papers, så de kunnat börjat plugga till förhöret på torsdag. Så i morse beväpnade jag mig med mina referensböcker och loggade in på intranätet. 2 av 7 inkomna papers. Deadline var i torsdags, förutom för ett par som jag var generös och gav extra respit, eftersom delar av gruppen varit klantiga och åkt bort och inte lämnat vidare information, eller råkat skicka med sina anteckningar till en annan stad i fel väska. En av dessa var inkommen, och helt ok. Den andra var under all kritik och inte ens godkänd på A-kursnivå! På två minuter lyckades jag fiska fram fler intressanta fakta på internet än de 239 av de 800 stipulerade orden, innehöll. Dessutom var språkriktigheten på åk 6-nivå. Jag blev såååå besviken!

Hur svårt ÄR det att öppna en lärobok, sammanfatta ett par stycken text och sedan hitta ytterligare minst en källa? Flera av grupperna hade JÄTTESVÅRT att hitta fakta: Om antikens litteratur... HAHAHAHAHAHAHA! Det visade sig att de inte ens läst i kursboken, utan förlitat sig helt på Wiki. Snälla, rara elever, FATTA att de som skrivit Wikipedia är sådana som läst andras sammanfattningar av fakta och sammanfattat dessa. Om man ska hitta intressanta fakta, så får man gå förbi Wikipedia. Det är då det blir roligt att lära sig. Och lektionstid används bäst för inlärning, även om det är roligare att sitta med fötterna på bordet och kommentera helgens festligheter.

Men, men. Nu blir det dessvärre för klassen att läsa på 45 sidor i läroboken, istället för 7 A4-sidor. Det är tufft för de som faktiskt jobbat, men de har sina "kamrater" att tacka för det...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det är inte svårt; det är "men typ orkaaaaa.. ska vi fika?" , det kommer jag ihåg, tyvärr. HAHAH. De förväntar sig att du ska ge dem en lista med sidor de kan gå in på och hämta sin fakta. Tror jag... hahaha... orka tonåringar. (säg inte till ngn att jag sa sååå)

LottaN sa...

Det roliga är ju att det är ju det jag hela tiden gör: "Läs det här, på de här sidorna står allt du behöver veta, du behöver inget annat material än det här...." Coh så kommer de ändå alltid med "Jag hittar inget" Och det visar sig att de inte ens har läst det man givit dem!!!!! Jag kanske ska bli som Pär och inte ge några ledtrådar alls, eller som Lena och ge totalflummiga instruktioner, eller som Widströmmer och inte bry mig.

Jag vet själv att fika är mycket roligare, men då ska man inte sedan bli arg och ledsen på läraren om man inte får de högsta betygen, eller sitta och gråta för att det blir för mycket när det blir prov... Usch, Jasmina, jag känner att jag inte orkar vara snäll och medkännande längre... Jag ska nog inte vara lärare längre. Det känns ändå som jag är mer mamma än pedagog...