söndag 22 mars 2009

Jag gillar mat!

Ingen kan väl ha undgått att jag tycker om mat? Till och med vardagsmiddagar kan vara en smeksam terapi för själen, om köket är städat och inspirationen finns, men roligast är väl att laga festmat. Och äta den.

Igår firade vi min födelsedag lite granna igen. Far och Christina var här, och regelbundna läsare minns att inspirationen var minst sagt liten. Det blev en fiskgratäng. Det blev en alldeles förträfflig fiskgratäng.

När jag raidade ICA (för att sedan hamna i kassan och bli tvungen att betala MYCKET för mina inköp) lockades jag ett ögonblick av snabba lösningar på inspirationsproblemet, och det ska erkännas att en stor anledning till att det inte blev en färdigsåsvariant var att jag inte hittade någon färdig sås. Men när jag istället hittade shalottenlök så tänkte jag om, och när jag kom hem gjorde jag en sås, en smal, från scratch och bottenredd, med musslor och kräftstjärtar. Med smör. Hela gratängen, som lätt räckte till 6 pers, 'kostade' 28 points.

Redan långt innan jag började läsa "Hemlige Kocken" har jag vänt och vridit på produkter i affären. Jag måste tillstå att det kommer att bli ett permanent tillstånd och förvärras efter att ha läst boken... I lördags stod jag inför val av hjortronsylt.

ICA har fyra sorter. Tre ekologiska! Det är ju bra.... Tre av dessa fyra burkar kostar kring 50 kr. Den minsta, ekologisk, kostade 69 kr. De tre billiga hade en närmast identisk ingredienslista, förutom att det var asterixer jämte ingredienserna hjortron och socker på de två ekologiska. Jag minns naturligtvis inte exakt, och eftersom jag lämnade dem där på hyllan så kan jag heller inte göra en avskrift. Den dyrare hade dock bara tre ingredienser: Hjortron, socker och vatten.

Det var en mycket god sylt. Nu ska jag jaga tag på en yoghurt"maskin". Och baka mitt bröd själv. Så det så.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Räddaren i nöden för mig som har både idétorka och plånbokstorka heter Anna Bergenström. Hennes kokbok Sparmat har varit min bibel när pengarna sinat - och hon är en ypperlig kock och smaksätterska. Nu äter jag ju inte blandkost längre så jag vet bara att hennes vegetariska rätter är suveräna!

Berander sa...

Avskrift?!?

Men vad är du för en gammal fossil? Du har en mobiltelefon, ellerhur? Jag gissar att denna lilla meckapär har en kamera.

Problem solved!

*jisses* ;)