lördag 7 mars 2009

Energi?

Nya kärnkraftverk. Inget Skottarev. Det skulle bara fattas att det blir energikris ovanpå finanskrisen. Jag har en lokal energikris, känner jag.

Känner för att låna ansvarslöst mycket pengar och låta renovera upp badrummet, sätta in braskamin och åka på semester till Vietnamn. Eller gå på luffen med hunden. Fast han luktar så illa just nu, och ingen orkar bada honom. Han är tvärnöjd med att våren kommit och ligger ute i en jordhög så länge han kan om dagarna. Sedan kommer han in och alltefter han torkar lägger han av sig en jordhög inne istället.

Nu har jag varit undervisande lärare officiellt igen i två veckor. Därav tröttheten. Man tycker att två timmars undervisning, som jag måste planera är väl inget, men tydligen så tycker min hjärna det. Det roligaste är att ju mer upp i varv jag är, desstu roligare idéer får jag och vill greja och göra, men jag FÅR inte vara kreativ, för då orkar jag inte, utan jag ska lära mig att tagga ner, vara tråkig och undervisa med kursbok och slappa. Samt rätta och göra tråkiga saker som min hjärna gärna vill skjuta upp och in i glömskans gröna hörn. Nästa vecka får jag äntligen min Jeopardy-ramp och jag har 30 frågor kvar på ett Medeltids-Jeopardy. Nu skulle jag bara vilja lära mig att använda Smartboarden också.

Men det orkar jag nog inte.

3 kommentarer:

Berander sa...

Jeopardy-ramp?! X-plain, pls.

Smartboard, var det inte en såndär "digital" whiteboard?! Skoj!

Anonym sa...

Jag kan lära dig använda smartboard! HAr ni fått sånna?? Jag använder sånt på min skola.. vi gör massa tekniskt.:D Det är jätte roligt ju! :D Wweeeeeho!

LottaN sa...

Alltså en portabel tröckpåknappensåvisarlampavemsomtröckförst, att ta med mellan klassrummen för att lura eleverna att lära sig något, åtminstone för stunden... Klarnade det Berander?

Jodu, Jasmina! Även Falkenbergsgymnasium har gone digital! Det finns ett par tre smartboards, och jag har en! Fast problemet är att det är bara en mycket begränsad skara mäniskor som har fått lära sig hur man använder dem, och de används nog inte speciellt ofta...