torsdag 19 mars 2009

Uppvaktad

Det blev sång och frukost på sängen i morse. Hunden kom och lade sina gråkletiga mustascher intill mitt ansikte och blåste mig i näsan. Till och med KPrinsen slet sig från sängen och flickvännen och stod i ljusblå kalsipper och sjöng, medan jag njöt den rostade smörgåsen med kräftstjärtsröra och choklad-vanilj yoghurt, blåbärsjuice och kaffe med ögonen, innan barn och Make gick till respektive morgonsysslor och lät mig njuta tidning och frukost med övriga sinnen också.

Träffade eleverna vid kvart över åtta och gick igenom ett par info-punkter, innan det var dags för SYV-Vera att informera om valen inför åk 3. Vera är kul. Hon är stor som ett hus, drastisk som en syrisk nyhetsstation och rak som autobahn. Några av killarna skruvade sig oroligt i bänkarna när hon på sin breda skånska meddelade att "dä ä ingän idä att tro att man ska leäsa opp på Komvox, för dä finns äntä längre." Ord och inga visor. Basta!

Vi tog en kort rast innan svenskan och jag gick och kopierade Boccaccio-novellen och analysfrågorna. Livsmedelslärarna hade glömt sina original på bänken. Jag bläddrade förstrött bland tårtreceptet och hittade en bakad cheesecake, men coca cola i degen..... Mumsigt. Länge sedan jag ätit cheese cake.....

Tobias försökte stoppa mig i dörren. Eleverna hade dekorerat hela tavlan. Inte förrän jag kom in såg jag att på katedern stod två stora lådor med Kärleksmums och en JÄTTELIK cheese cake med blåbär! Sedan vidtog sång och hurrarop. Jag blev så rörd. Som tur var så dånade Fanny in och insåg snabbt att 20 år, som klassen finkänsligt skrivit på tavlan, inte riktigt stämde utan satte ett plus tecken efter, för att jämna ut matematiken. Så jag skrattade bort rördetåren!

Inte för att jag försökt att dölja något, men jag har ju inte heller slagit på stora trumman direkt. Vi firade ju i somras, liksom. Men nu har det varit kramar och grattisar från alla håll! Om en stund ska jag gå och äta Sushi med Bästis. Fåglarna skriker och solen stänker och de spelade Lust for Life med Iggy på radion när jag gick hemifrån. Det är en bra dag.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Grattis, grattis Lotta!!! Kunde mötts på Sushi-haket, men idag blev det Lounge istället....
//Mia

Berander sa...

Zeemz like a good day :) Vilken klass vah?! Man kanske skulle bli lärare ändå? Bara en bokstav ifrån ;)

Grattiskram (igen)!!!