onsdag 29 juli 2009

Det var ju inte så krångligt!

Gjorde scotch eggs. Det var ju inte så krångligt alls! Många moment, men kul och väldigt gott! Jag valde att steka dem i stekpanna istället för att frittera. De blev stooora och lagom gyllene. Vi delade ett för att smaka, men tyvärr var det så gott att det åkte ner i maggarna innan jag fick upp kameran! De lär nog dock inte vara tills på lördag förmiddag, så jag tror jag gör nya på fredag. Köttpajerna får vänta tills i morgon.

De som klagar på engelskt cuisine vet inte var de snackar om! Maten är måhända aningen underlig, men jäkligt good!

Scotch Eggs á la lotta

4 eko-ägg, hårdkokta
400 g fläskfärs
1 kokt potatis
salt
svartpeppar,
1/2 tsk mejram
1/2 tsk oregano
lite vetemjöl

Rulla de skalade äggen i vetemjöl.
Mosa potatisen tillsammans med färsen och kryddorna. Dela i fyra delar och platta ut i handen. Lägg på ägget och förslut och forma till en boll.

Panering:
skorpmjöl
vispat ägg
salt, peppar

Doppa bollarna väl i vispat ägg och rulla dem väl i skorpmjöl och kryddor. Stek i medelstark värme i ca 10 minuter. Vänd ofta så bollarna blir gyllenbruna runt om. Låt svalna och förvara i kylskåp till användningen. De håller i några dagar. Ett ägg är närmast en hel måltid och ätes med fördel som ett äpple direkt i handen. Severa med minitomater och andra cruditéts. Perfa picknickmat!

Tidsåtgång: ca 60 min
Svårighetsgrad: Medelsvår
Kostnad: Medeldyr
Points: Eh.... ca 9. Men man har ju förbrukat en del medan man gör dem ;-)

Inga kommentarer: